PENGENALAN
Apresiasi boleh didefinisikan sebagai kajian mengenai
pelukis-pelukis atau pandai tukang mengenai hasil-hasil seni mereka, faktor
yang mempengaruhi mereka, cara mereka bekerja, bagaimana mereka memilih tema
dan ‘subject matter’ serta gaya dan stail mereka . Semua ini berkait rapat
dengan aspek pemahaman mereka dari aspek- aspek kognitif. Ianya juga sebagai
satu penghargaan terhadap penilaian dan perasaan terhadap sesuatu hasil seni
itu. Ia boleh dikatakan sebagai pembentukan sikap, minat dan kebolehan membuat
pilihan dan ini berkait rapat dengan aspek-aspek afektif. Terdapat berbagai
cadangan oleh beberapa pakar pendidikan seni mengenai proses apresiasi.
Menurut Kamus
Pelajar Edisi kedua,apresiasi membawa maksud penghargaan
atau penghormatan terhadap jasa, sumbangan seseorang atau sesuatu pihak. Ia
juga membawa maksud pengiktirafan dan penghayatan nilai sesuatu karya sastera
atau karya seni.Mereka berusaha memperluas kegiatan seni di kalangan masyarakat.
Manakala Feldman
(1967) dan Smith (1967) mencadangkan
aktiviti-aktiviti apresiasi seni berasaskan kepada proses persepsi dan
intelektual melalui empat tahap iaitu menggambar, menganalisa, tafsiran dan
penilaian. Menggambar secara terperinci bagi beliau membawa maksud mengamati
hasil seni dan menggambarkan sifat-sifat tampak seperti warna, garisan, bentuk,
rupa, jalinan dan elemen-elemen gubahan iaitu prinsip dan struktur. Menganalisa
pula adalah perhubungan sifat-sifat tampak seperti unsur-unsur seni, prinsip
dan stuktur. Menganalisa kualiti ekspresif seperti mood dan suasana serta
menghuraikan stail sesuatu karya. Seterusnya, tafsiran membawa maksud mencari
makna-makna yang terdapat pada sifat-sifat tampak seperti subjek, simbol,
unsur-unsur seni, prinsip, struktur, corak dan bahan. Selain itu mencari
metafora-metafora (ibarat / kiasan) analogi-analogi (persamaan) untuk
menjelaskan makna tersebut . Penilaian bererti
membuat penilaian berdasarkan kepada kriteria yang bersesuaian seperti
keaslian, gubahan, teknik dan fungsi serta menilai hasil seni berdasarkan
kepada pengertiannya dari segi individu, sosial, keagamaan dan kepercayaan,
sejarah serta keseniaannya .
sinopsis
‘ MATAHARIKU’ adalah hasil karya saya dalam bidang
menggambar. Karya ini mengikut speksifikasi iaitu:
i.
Tema :"Keindahan
Alam Semulajadi”
ii.
Saiz :
Kertas lukisan (58 cm x 42 cm)
iii. Teknik :Menggunakan sekurang-kurangnya tiga teknik
menggambar
v.
Bahan/media : Campuran (mixed-media)
iv. Gubahan : Kreatif dan menarik
v.
Kekemasan : Karya telah dilekap dengan mounting.
Berdasarkan
kepada hasil karya ini, saya telah menggunakan tiga jenis teknik menggambar
iaitu teknik catan, resis dan gurisan.Saya telah menggunakan pelbagai alat dan
bahan untuk menggambar iaitu pensel, pensel warna,cat air,lilin dan berus. Media
untuk menggambar pula terdiri daripada
dua jenis media iaitu media kering dan media basah. Saya telah memilih media
basah terdiri dari cat air.Permukaan untuk catan ialah kertas lukisan. Alatan-alatan
dan pekakas lain adalah seperti bekas berus, berus, palet,kain pengelap, easel atau kekuda dan
alat masking. Berbagai-bagai jenis berus yang saya gunakan untuk menyapukan
bahan cat di atas sesuatu permukaan sapuan cat yang saya gunakan ini
menonjolkan lagi karya dan memberi kesan kepada kandungan dan penyampaian
gambar. Saya menggunakan berus ’Bristle’ untuk menempelkan cat yang tebal dan
pekat di atas kertas dengan pergerakan tangan yang cepat dan stroke pendek yang
berulang-ulangan.Maka jalinan yang kasar
dan gagah dihasilkan.
Berdasarkan
karya saya ini terdapat teknik gurisan di mana saya telah menggunakan alat yang
tajam iaitu jarum untuk mengguris keluar
sesuatu sesuatu bahan yang lembut dari sesuatu permukaan. Permukaan kertas saya
sapu dengan warna krayon kuning secara berlapis-lapis supaya bahan krayon yang
tebal terlekat di atas kertas. Alat yang keras dan tajam digunakan untuk
menghasilkan gurisan seperti pada bunga matahari yang akan memberi kesan yang
berlainan pada garisan yang dihasilkan.
Teknik
Resis yang saya gunakan di dalam karya ini ialah kertas, lilin, air, warna air
manakala alatan yang digunakan ialah berus dan scrapper.Teknik Resis
menggunakan bahan yang tidak bercampur antara satu sama lain. Dengan teknik
ini, kita boleh menggunakan lilin cair ataupun pepejal. Lilin boleh digunakan
untuk melukis atau memadamkan sesuatu kawasan permukaan melukis seperti
kertas.Warna air boleh disapukan di atasnya iaitu di kawasan yang tidak berlilin,
warna air akan diserap. Di kawasan yang berlilin, warna air tidak akan diserap.
Lilin menolak warna air itu. Kesan yang lembut atau kasar akan terhasil di
sempadan penemuan lilin atau krayon dan warna air terpulang kepada jenis lilin
atau krayon yang digunakan.
Berdasarkan
prinsip rekaan karya saya ini menggambarkan situasi pemandangan yang cantik, teraputik,
nyaman, aman dan tenang. Keharmonian amat terserlah dengan
konsep menimbal balik kepada garisan, bentuk, rupa, jalinan ,ruang, dan warna
pula saling lengkap melengkapi. Karya ”Matahariku”berkemampuan untuk menarik
sesiapa yang melihat terutama pada bunga matahari itu.Unsur-unsur seni yang
digunakan boleh dikaitkan dengan penegasan yang dapat mewujudkan kelainan. Fungsi karya ini untuk memberi kesedaran supaya menjaga keindahan
alam semulajadi ciptaan Allah s.w.t .dan juga manusia hendaklah menjalani
kehidupan yang sihat dan mendapat udara
yang segar serta hidup dalam suasana aman dan damai. Imbangan dalam karya ini
menunjukkan objek berada keadaan yang stabil, sama berat dan sifatnya harmoni. Imbangan
yang saya maksudkan ialah imbangan Simetri. Manakala dari segi tafsiran pula
manusia disarankan agar menjaga alam sekitar supaya tidak tercemar dengan kekotoran.
MEMORY OF MORNING GLORY’ adalah karya Ismail Kadir pada
tahun 2003.Karya ini merupakan salah satu karya pinjaman yang dipamerkan di
Galeri Tunku Fauziah di Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang.Karya ini
berukuran 3’x4’ dan dihasilkan dengan menggunakan media akrilik.Teknik campuran
digunakan dalam proses penghasilan karya ini untuk menampakkan kesan yang lebih
menarik.
Karya ‘MEMORY OF MORNING GLORY’ ini merupakan salah satu
karya yang cenderung dalam aliran Impressionisme. Keadaan ini kerana, pengkarya
lebih banyak bermain dengan kesan cahaya dalam karyanya.Menurut fakta, aliran
Impressionisme ini muncul pada abad ke-19.Aliran ini menumpukan kepada kaedah
konsep cahaya dan kesan objek yang dilihat.Ia lebih mementingkan keserasian
warna cahaya serta watak-watak alam.Karya aliran Impressionisme ini turut
mengutamakan suasana yang dilihat seperti pagi, petang dan malam.Aliran ini
condong kepada aliran naturalisme dan palitan warna spontan tentang apa yang
dilihat oleh pengkarya.
Apa yang dapat diperhatikan, karya yang dihasilkan oleh
Ismail Kadir ini bertemakan alam semula jadi. Suasana waktu pagi ditonjolkan
dalam karya ini dengan memberi fokus kepada bunga kembang pagi yang sedang
segar dan mengembang.Karya lukisan ini seolah-olah ingin menggambarkan suasana waktu pagi yang tenang dan damai.
Subject matter yang difokuskan oleh karya adalah
‘Morning Glory’ atau Bunga Kembang Pagi. Karya ini menggambarkan sesuatu yang
tersirat di sebalik kesegaran bunga kembang pagi. Beliau ingin merakamkan
peristiwa yang hanya akan berlaku sekali. Keadaan ini digambarkan melalui bunga
kembang pagi yang hanya kembang sekali dalam sehari.Selain itu,karya ini lebih
berkonsepkan kapitalis dan bertemakan
budaya.Keadaan ini kerana pengkarya seolah-olah menjadikan bunga kembang pagi
sebagi perlambangan sesuatu budaya kehidupan.
Dari segi aspek formalistik iaitu dari aspek unsur seni
dan prinsip rekaan,apa yang dapat diperhatikan,terdapat pelbagai jenis garisan
yang telah diaplikasikan dalam proses penghasilan karya ini.Contohnya garisan
tebal, halus, berulang,kasar dan nipis.Garisan-garisan yang pelbagai ini
sememangnya member kesan yang menarik pada karya.Garisan ini dapat menimbulkan
ton,jalinan,bentuk dan pergerakan pada karya.
Warna juga memainkan peranan yang penting.Warna yang
harmoni digunakan oleh pengkarya dalam menghasilkan karya ini. Pengkarya
menggunakan warna yang harmoni yang menggambarkan suasana waktu pagi yang
indah. Bagi menimbulkan kesan yang menarik, pengkarya telah mengaplikasikan
warna neutral. Dari segi susunan warna, karya ini menggunakan warna-warna sejuk
untuk menimbulkan suasana persekitaran pada waktu pagi.Karya ini mempunyai
ruang hadapan,tengah dan belakang.Jalinan kasar dan halus juga dapat dilihat
melalui kombinasi pelbagai jenis garisan.Bentuk-bentuk organik diaplikasikan
dalam karya ini untuk membentuk objek semula jadi.
Dari segi prinsip rekaan, karya ini mempunyai imbangan
yang tidak simetri. Kepelbagaian dapat dilihat dari segi unsur garisan serta
cara palitan dan sapuan warna pada kanvas untuk menghasilkan karya yang menarik
dan unik. Kontra dapat dilihat pada warna bunga kembang pagi. Pengkarya
menggunakan warna yang kontra pada bunga bagi meonjolkan bunga kembang pagi
sebagai subjek metal pada karya ini. Prinsip
rekaan harmoni dilihat pada penggunaan warna karya ini.Warna harmoni ini
dapat menimbulkan satu suasana yang nyaman.Aspek kesatuan pula dapat dilihat
pada kepelbagaian bentuk organik disatukan sebagai satu tema dalam karya ini. Akhir
sekali, pergerakkan dapat dilihat pada kesan retakkan pada dinding kayu serta
pokok bunga kembang pagi yang menjalar di dinding. Pada pendapat saya, penghasilan
karya ini juga lebih kepada konteks kapitalis.
Apresiasi seni
tentang lukisan hasil karya Dr. Zakaria Ali. Lukisan ini menggambarkan Bukit Batu
Kapur di Perlis. Beliau telah terjumpa sebuah gua yang didiami oleh seorang pertapa. Pertapa kononnya adalah watak
seorang yang berkuasa untuk ilmu ghaib dan boleh bertukar menjadi harimau, si bongkok
atau orang bunian. Manakala dari segi warna kombinasi yang digunakan adalah
warna yang agak gelap.Warna yang jelas kelihatan ialah warna hijau, hitam,
putih dan coklat.Warna hitam dan coklat yang digunakan untuk mambahagikan ruang
contohnya gambaran ruang pintu masuk gua dan celahan batu yang besar.Campuran
warna-warna sejuk pula digunakan bagi tempat
yang terlindung daripada cahaya matahari. Karya ini juga menunjukkan
gambaran sunyi situasi di dalam hutan dan juga di atas bukit yang agak
tinggi.Gambaran ini juga menunjukkan jauh dan terpinggir daripada kawasan
penempatan.
Teknik garisan pula jelas kelihatan
di kawasan rumput-rumput kering di celah-celah batu.Teknik garisan juga
terdapat pada dinding baru dan pepohon di celah batu.Selain daripada itu ranting-ranting
kecil dan batu di bawah pokok juga terdapat garisan.Garisan menunjukkan
kesan-kesan hakisan pada bentuk fizikal batu yang agak tajam.Catan dalam karya
ini melambangkan realistik dan simbolik.Suasana redup dan sejuk seolah-olah ada
sesuatu yang tersembunyi.Dalam situasi ini ada juga terselit rasa takut dan
kesunyian dan pemandangan yang digambarkan juga samar-samar. Dari segi struktur
pula terdapat pokok-pokok kecil kelihatan condong sedikit ke kiri pada masa
yang sama terdapat sedikit kehadiran cahaya matahari yang masuk dari arah
itu.Warna dedaun pula agak kekuning-kuningan. Seolah-olah terdapat tiupan angin
yang menampakkan kesan-kesan pergerakan pada dedaun tersebut.Angin yang menderu
bersesuaian dengan tajuk dalam bahasa Inggeris ‘Wind’ iaitu tajuk yang dipilih.Suasana
dalam lukisan itu menambahkan lagi pemandangan yang menyejukkan di kawasan gua
itu. Dr.Zakaria Ali merealisasikan aliran seni expresionis.Aliran ini
bersandarkan realistic iaitu melukis apa yang dilihat dan situasi adalah
suasana yang sebenar.Mesej yang hendak disampaikan ialah kita hendaklah menjaga
kebersihan dan bebas daripada pencemaran.
Teori Gestalt dapat ditonjolkan
melalui sebahagian daripada keseluruhan lukisan ini. Ini menunjukkan dan ada
perkaitan dengan pandangan berbeza di atas sekeping gambar yang sama. Unsur
teori ini ada dalam ‘Wind’. Kelainan dalam lukisan ini tidak terdapat unsur
manusia langsung. Mengikut Dr. Zakaria Ali beliau pernah bertemu dengan orang
bertapa di kawasan itu. Peristiwa itu memberi kesan dan lebih teruja untuk
untuk melukis gambar pintu gua dan batu-batan. Hasil karya ini mengajak kita menghayati lukisan sambil bermain
dengan perasaan.Gambaran daripada lukisan ini terdapat banyak gerak rasa yang
menyentuh hati dan perasaan termasuklah sedih, terharu, seram, marah, seram
,takut ,gelisah malu dan sebagainya.Lukisan ini mudah difahami walaupun ada
simbolik.Hasil-hasil karya Dr Zakaria Ali dapat memberi peluang kepada kita
untuk menikmati alam semulajadi dan perkaitannya dengan manusia dan kehidupan.Hasil
karya ini juga menjadikan kita orang yang mengagumi dan menghargai alam dan kehidupan
ini.
PENUTUP
Apresiasi dan kritikan seni berkait rapat
dengan sejarah.Kritikan seni adalah satu perbincangan ilmiah yang beralasan dan
bersistem untuk menghuraikan atau menilai gaya, teknik, dan
cara penghasilan sesebuah karya seni.Bagi menghasilkan satu apresiasi dan
kritikan seni,penghayati perlu memahami objek seni sebaik mungkin.
Guru seni harus membentuk pemikiran yang
kreatif dan kritis kepada para pelajar dalam menilai sesuatu karya
seni.Anggapan stereotaip bahawa “seni memberikan kesan negatif serta
tidak menjamin masa depan atau merupakan subjek kepada pelajar yang lemah”
adalah tidak benar sama sekali. Seni tidak terbatas kepada seni lukis
sahaja tetapi merangkumi penulisan, lakonan mahupun nyanyian.Seni merupakan
satu wadah pernyataan emosi. Lukisan umpama ‘seribuwajah’ dan mampu meluahkan
emosi.
HBAE4303 APRESIASI
SENI
Pakaian yang
dipakai pula memberi gambaran tekstil masyarakat setempat yang
dihasilkandaripada pengalaman seniman itu sendiri.Ia juga menggambarkan aturan
kehidupan masyarakatdan bangsa melayu.Di dalam lukisan ini,pelukis menggunakan
arang dan pastel sebagai alat utama dalammenghasilkan nukilannya.lukisan ini
dihasilkan diatas sekeping kertas lukisan.Warna tanah yangdipilih memberi kesan
yang baik terhadap hasil karya tersebut.Karya yang dihasilkan oleh Hossein Enas
ini menjelaskan kepada kita bahawa beliau seorangyang begitu kreatif mengolah
garisan dan berjaya menampakkan suatu suasana tradisi yang dapatkita gambarkan
akan budaya disebalik lukisan tersebut.Palitan warna yang bersesuaian
dengangelap terang garisan menampakkan kejituan hasil karya beliau.Dari segi bentuk pula saya berpendapat bahawa karya
ini berbentuk ilusi.Ini kerana hasil karyaini berdasarkan pemerhatian dan
pengalaman pelukis berada dalam masyarakat melayu yangmengamalkan
tradisi tertentu sesuatu
bangsa.Dari segi jalinan pula,dalam
karya ini lebihmenjurus kepada jalinan
tampak pada catan yang dihasilkan.Gubahan
warna yang dihasilkan dalam karya ini begitu menarik sekali. Penggunaan ton
warnayang bersesuaian dapat menghasilkan kawasan yang terang dan gelap dengan
baik sekali dan begitu neutral dan semulajadi.Dalam karya yang
dihasilkan ini unsur harmoni jelas dapat dilihat pada penggunaan warna yangdihasilkan.Pelukis
pandai memainkan warna agar kelihatan bersahaja dan santai.Dari segi penegasan pelukis membuat penegasan dari
segi warna dimana terdapat warna yangagak
terang dan ada sudut tertentu
pelukis menggunakan warna
yang agak gelap untuk menimbulkan suatu suasana kontra dan dapat menjadikan karya yang
dihasilkan lebih menarik.
Apakah
itu Apresiasi Seni?
Ia boleh
didefinisikan sebagai kajian mengenai pelukis-pelukis atau pandai tukang
mengenai hasil-hasil seni mereka, faktor yang mempengaruhi mereka, cara mereka
bekerja, bagaimana mereka memilih tema dan ‘subject matter’ serta
gaya dan cara mereka mengikut kreativiti masing-masing untuk mengolah suatu
gambar menjadi seperti penceritaan.
Semua ini
berhubung dengan aspek pemahaman mereka dari aspek- aspek kognitif. Ianya juga
sebagai satu penghargaan terhadap penilaian dan perasaan terhadap sesuatu hasil
seni itu. Ia boleh dikatakan sebagai pembentukan sikap, minat dan
kebolehan membuat pilihan dan ini berkait rapat dengan aspek-aspek afektif.
Objektif Apresiasi:
a) Memahami dan bertindak terhadap aspek seni
b) Mengetahui pentingnya nilai seni dalam
kehidupan
c) Menghasilkan karya (produk seni)
d) Memahami seni dan hubungannya
e) Membuat dan menggunakan pertimbangan
estetik dan kualiti karya seni
Banyak aspek yang disentuh untuk mengkaji
dalam Apresiasi Seni ini.
Percayalah, bukan sehari dua pemahaman untuk kita
mengenali lebih details tentang subjek ini. Banyak sub topik yang dikecilkan.
Ia banyak dinilai melalui psikologi dan juga secara logik(tradisional).
Kedua-dua elemen ini penting, dan perlu tahu.
Tak mahu bercakap banyak. Mari kita tengok, baca, hayati
dan fahami, contoh karya Apresiasi Seni yang telah lama dibuat oleh pakar
lukisan oleh Dr. Zakaria bin Ali.Bertajuk WInd 1991. Mungkin sedikit sebanyak
boleh anda pelajari apa kandungan yang cuba disampaikan oleh Dr Zakaria yang
otai ini.
PROSES APRESIASI
SENI
Terdapat berbagai cadangan oleh
beberapa pakar pendidikan seni mengenai prosesapresiasi
Feldman (1967) dan smith (1967)
mencadangkan aktiviti-aktiviti apresiasi seniberasaskan kepada proses
persepsi dan intelektual melalui empat tahap:
a)Menggambarkan
b)Menganalisa
c)Tafsiran
d)Penilaian
A.MENGGAMBARKAN
Mengamati hasil seni dan menggambarkab sifat-sifat tampak seperti warna,
garisan,bentuk, rupa, jalinan dan
elemen-elemen gubahan iaitu prinsip dan
struktur
B.MENGANALISA
i.Menganalisa perhubungan sifat-sifat tampak seperti unsure-unsur seni, prinsipdan
stuktur ii.Menganalisa kualiti ekspresif seperti mood dan suasanaiii.Menghauraikan stail sesuatu karya
C.TAFSIRAN
i.Mencari makna-makna yang tedapat pada sifat-sifat tampak seperti subjek,symbol, unsure-unsur seni, prinsip,
strktur, corak dan bahan
ii.Mencari metafora-metafora (ibarat/kiasan) an
analogi-analogi (persamaan) untukmenjelaskan makna tersebut
D.PENILAIAN
i.Membuat penilaian berdasarkan kepada criteria yang bersesuaian sepertikeaslian, gubahan, teknik dan fungsiii.Menilai hasil seni berdasarkan kepada pengertiannya dari segi individu, social,keaagamaan dan kepercayaan, sejarah serta keseniaannya.
BIBLIOGRAFI
Kementerian Pendidikan Malaysia, (2000). Sukatan PelajaranPendidikan Seni Visual
KBSR dan KBSM, Kuala Lumpur :Dewan Bahasa dan Pustaka
Kathleen Chae (2008). Pendidikan Seni Visual. Pelangi Sdn.Bhd Kuala Lumpur
.Siti Zainon Ismail (1986). Rekabentuk Kraftangan MelayuTradisi.Dewan
Bahasa dan
Pustaka Kuala
Lumpur
Salawati Hj Abdul Wahab (2008) .Modul OUM HBAE4303.Apresiasi Dan Kritikan
Seni:Open Universiti Malaysia
Zakaria Ali (1989). Seni dan Seniman; Esei Seni Halus. Dewan Bahasadan Pustaka Kuala
Lumpur
Tiada ulasan:
Catat Ulasan