PENJADUALAN
AKTIVITI KELAB PUSAT SUMBER SEKOLAH
SATU
PENGGAL ( 20 MINGGU )
SEKOLAH
KEBANGSAAN DATARAN MUDA,08000 SUNGAI PETANI,
KEDAH DARUL
AMAN.
BIL
|
BULAN/TARIKH/MASA/
TEMPAT
|
AKTIVITI/PERKARA
|
TINDAKAN
|
1
|
JANUARI
4/1/2012
MINGGU 1
( 1.15-2.15 )
|
-Mesyuarat Induk AJK PSS
-Mesyuarat Jawatankuasa kerja Kecil PSS
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua unit
Setiausaha/guru perpustakaan
|
2
|
JANUARI
11/1/2012
MINGGU 2
( 1.15-2.15 )
|
-Perlantikan dan pengesahan pengawas
PSS
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua unit
Setiausaha/guru perpustakaan/Guru Matapelajaran/Guru kelas
|
3
|
JANUARI
18/1/2012
MINGGU 3
( 1.15-2.15 )
|
-Kursus Bimbingan Pengawas PSS
-Taklimat Pengurusan
Perpustakaan/makmal ICT
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua unit
Setiausaha/guru perpustakaan
|
4
|
JANUARI
25/1/2012
MINGGU 4
( 1.15-2.15 )
|
-Mesyuarat Program Nilam
-Taklimat Nilam kepada murid
Mengedar borang pesanan bahan/alatan PSS
3. Memproses kad pinjaman pelajar dan kakitangan
sekolah
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua unit
Setiausaha/guru perpustakaan
|
BIL
|
BULAN/TARIKH/MASA/
TEMPAT
|
AKTIVITI/PERKARA
|
TINDAKAN
|
5
|
JANUARI
1/2/2012
MINGGU 5
( 1.15-2.15 )
|
-Pelancaran program Nilam Sekolah
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua
unit
Setiausaha/guru
perpustakaan
|
6
|
JANUARI
8/2/2012
MINGGU 6
( 1.15-2.15 )
|
-Kursus Dalaman Guru 1
–Pengurusan
perpustakaan dan penggunaan P & P yang berkesan.
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua
unit
Setiausaha/guru perpustakaan/Guru
Matapelajaran/Guru kelas
|
7
|
JANUARI
15/2/2012
MINGGU 7
( 1.15-2.15 )
|
-Pogram Nilam Tahap 1 dan tahap 2
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua
unit
Setiausaha/guru
perpustakaan
|
8
|
JANUARI
22/2/2012
MINGGU 8
( 1.15-2.15 )
|
-Kursus Bimbingan Pengawas PSS kali pertama
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua
unit
Setiausaha/guru
perpustakaan
|
BIL
|
BULAN/TARIKH/MASA/
TEMPAT
|
AKTIVITI/PERKARA
|
TINDAKAN
|
9
|
JANUARI
29/2/2012
MINGGU 9
( 1.15-2.15 )
|
-Anugerah
Nilam (Pembaca terbaik/kelas terbanyak
membaca.)
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua
unit
Setiausaha/guru
perpustakaan
|
10
|
JANUARI
7/3/2012
MINGGU 10
( 1.15-2.15 )
|
-Semakan
Stok Pepustakaan/makmal ict
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua
unit
Setiausaha/guru
perpustakaan/Guru Matapelajaran/Guru kelas
|
11
|
JANUARI
21/3/2012
MINGGU 11
( 1.15-2.15 )
|
Mengadakan
aktiviti keceriaan di PSS
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua
unit
Setiausaha/guru
perpustakaan
|
12
|
JANUARI
28/3/2012
MINGGU 12
( 1.15-2.15 )
|
-
Anugerah
Nilam-pembaca terbaik bulanan, Kelas
terbanyak membaca
-Minggu Bahasa Melayu/Bahasa Inggeris
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua
unit
Setiausaha/guru
perpustakaan
|
BIL
|
BULAN/TARIKH/MASA/
TEMPAT
|
AKTIVITI/PERKARA
|
TINDAKAN
|
13
|
JANUARI
4/4/2012
MINGGU 13
( 1.15-2.15 )
|
-Kursus Bimbingan Pengawas PSS kali ke -2
-Taklimat Pengurusan Perpustakaan/makmal ICT
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua
unit
Setiausaha/guru
perpustakaan
|
14
|
JANUARI
11/4/2012
MINGGU 14
( 1.15-2.15 )
|
Kursus teknik memproses buku mengunakan sistem MANUAL
bagi pengawas PSS.
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua
unit
Setiausaha/guru
perpustakaan/Guru Matapelajaran/Guru kelas
|
15
|
JANUARI
18/4/2012
MINGGU 15
( 1.15-2.15 )
|
Aktiviti
kemahiran mengunakan kamus bagi pelajar
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua
unit
Setiausaha/guru
perpustakaan
|
16
|
JANUARI
25/4/2012
MINGGU 16
( 1.15-2.15 )
|
-Projek mencari maklumat/Bacaan buku di
perpustakaan dan pelbagai sumber(Murid Kelab Pusat Sumber sekolah)
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua
unit
Setiausaha/guru
perpustakaan
|
BIL
|
BULAN/TARIKH/MASA/
TEMPAT
|
AKTIVITI/PERKARA
|
TINDAKAN
|
17
|
JANUARI
2/5/2012
MINGGU 17
( 1.15-2.15 )
|
-Projek mencari maklumat/Bacaan buku di
perpustakaan dan pelbagai sumber(Murid Kelab Pusat Sumber sekolah)
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua
unit
Setiausaha/guru
perpustakaan
|
18
|
JANUARI
9/5/2012
MINGGU 18
( 1.15-2.15 )
|
-Projek mencari maklumat/Bacaan buku di
perpustakaan dan pelbagai sumber-membuat buku skrap menggunakan komputer.
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua
unit
Setiausaha/guru perpustakaan/Guru
Matapelajaran/Guru kelas
|
19
|
JANUARI
16/5/2012
MINGGU 19
( 1.15-2.15 )
|
-Projek mencari maklumat/Bacaan buku di
perpustakaan dan pelbagai sumber-membina slide power point
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua
unit
Setiausaha/guru
perpustakaan
|
20
|
JANUARI
23/3/2012
MINGGU 20
( 1.15-2.15 )
|
-Persembahan oleh murid
-Proses Pengadilan mencari kumpulan yang menang
dalam-Projek mencari maklumat dari pelbagai sumber
|
Penyelaras
Penyelaras/Kertua
unit
Setiausaha/guru
perpustakaan
|
Senaraikan tugas-tugas utama atau tanggungjawab sebagai guru penasihat
bagi aktiviti yang telah dipilih dalam AKTIVITI 1.
SENARAI TUGAS
SETIAUSAHA / GURU PENASIHAT
1.
Membantu dalam pengelolaan,
pentadbiran dan penggunaan.
2.
Mempengerusi mesyuarat AJK Kerja PSS
jika ketiadaan pengerusi
3.
Mentadbiran, menyelaras perkhidmatan
PSS.
4.
Merancang skim latihan untuk
guru-guru PSS, guru-guru lain dan Pengawas PSS.
5.
Memilih dan melatih Pengawas PSS,
Pelajar dan Pembantu PSS.
6.
Menyediakan Bibliografi untuk
kegunaan guru dan pelajar.
7.
Merancang bersama AJK PSS segala
aktiviti PSS untuk sepanjang tahun.
8.
Menyediakan laporan, taklimat dan
memaklumkan kepada semua pihak yang berkenaan mengenai perkhidmatan PSS.
9.
Menguruskan mesyuarat-mesyuarat
J/Kuasa Induk dan Kerja PSS.
10.
Menyediakan perancangan dalam
penggunaan dan pembangunan PSS dan mengemukakannya kepada J/Kuasa Induk
pentadbiran PSS.
11.
Mengerus perbelanjaan dan rekod
kewangan PSS.
12.
Merangka dan menghasilkan Program
Lima Tahun PSS bersama AJK PSS.
13.
Menjadi Setiausaha J/Kuasa pentadbiran
PSS.
14.
Menjalankan tugas-tugas lain yang
diarahkan oleh Guru Besar/GPK 1.
15.
Bertanggungjawab terhadap pengurusan
rekod dan fail berkaitan PSS.
16.
Memastikan semua aktiviti yang
dirancang berjalan dan dilaksanakan mengikut perancangan.
SENARAI TUGAS UTAMA SEBAGAI PENYELARAS NILAM
1. Merancang dan mengajar Matapelajaran antara 6 hingga 8 waktu
seminggu.
2.Merancang dan melaksanakan dasar dan program tahunan Pusat Sumber
Sekolah bersama-sama
pentadbir, AJK guru pusat sumber sekolah
, guru-
guru panitia, guru-guru dan
pelajar sekolah.
3. Merancangan dan mengurus belanjawan tahunan Pusat Sumber Sekolah
bersama AJK pusat sumber
sekolah.
4.Merancang pemerolehan dan pembinaan koleksi yang komprehensif dan
kemas kini.
5.Merancang dan melaksanakan Program Kemahiran Makumat dan
perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah yang dapat menyokong
pelaksanaan
pengajaran dan pembelajaran.
6. Merancang dan mengurus program pembacaan (Program NILAM) dan
pembudayaan ilmu.
7. Merancang, melaksana dan menyelaras program pembangunan staf dan
program latihan dalaman
berhubung dengan Pusat Sumber Sekolah.
8. Merancang dan mengurus program promosi Pusat Sumber Sekolah.
9.Bekerjasama dengan guru-guru dalam pelaksanaan pengajaran dan
pembelajaran berasaskan sumber.
10. Berhubung dan bekerjasama dengan Pusat Sumber Pendidikan Negeri,
PKG
Perpustakaan Awam untuk
meningkatkan perkhidmatan dan program Pusat
Sumber Sekolah.
11.Menyelia dan mengurus bahan-bahan Pusat Sumber Sekolah.
12.Menyedia dan mengedar minit mesyuarat AJK Induk / Kerja Pusat Sumber
Sekolah.
13. Memantau dan mengawal selia pelaksanaan program Pusat Sumber
Sekolah.
14. Melaksanakan tugas semakan stok dan inventori pertalatan Pusat
Sumber
Sekolah.
15.Mempromosi dan menjadi ahli Persatuan Perpustakaan / Pusat Sumber
Sekolah Negeri.
16 Menjalankan penyelidikan / kajian tindakan berhubung dengan
perkhidmatan
Pusat Sumber Sekolah.
17 Menyediakan laporan serta analisis pelaksanaan pembangunan pengurusan
program dan aktiviti serta
kewangan Pusat Sumber Sekolah.
18.Menghantar data dan laporan pelaksanaan program Pusat Sumber
Sekolah
khasnya laporan Pusat Sumber
Sekolah dan NILAM kepada BTP melalui
PKG dan PSPN pada bulan
Oktober setiap tahun.
19.Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengurusan sekolah
dari
semasa ke semasa
PENULISAN
KERTAS CADANGAN PROGRAM NILAM TAHUN 2012
KELAB
PUSAT SUMBER SEKOLAH
SEKOLAH KEBANGSAAN DATARAN MUDA
Pusat Sumber merupakan pusat ilmu yang menjadi
sumber rujukan bagi para pelajar SMKDKdan juga guru-guru. Antara peranan
penting pusat sumber adalah membentuk profesionperguruan yang berilmu, dinamis,
kreatif, inovatif dan berdisiplin untuk membantu pembinaansahsiah guru-guru
supaya dapat memainkan peranan yang berkesan dalam pembangunan negara,bangsa
dan agama, membentuk golongan pelajar yang berilmu, kreatif dan berdisiplin
untukmembantu sahsiah pelajar supaya dapat memainkan peranan positif.Selain
itu, pusat sumber juga prihatin terhadap persekitaran sekolah. Atas dasar
tanggungjawabterhadap persekitaran sekolah, adalah wajar agar pusat sumber
mempunyai laman angkatnyasendiri supaya kaedah untuk membudayakan ilmu bukan
sahaja tertakluk di dalam pusat sumber sahaja malah boleh disebarkan di luar
terutamanya di persekitaran sekolah. Oleh itu, pusat sumber telah memutuskan
untuk menjadi salah satu kawasan sekolah iaitu laman yang berhadapandengan
bangunan pusat sumber sebagai laman angkat.
RASIONAL
Selain berperanan menyediakan bahan-bahan yang
berilmiah terhadap warga SKDM, keadaan persekitaran yang cantik dan kondusif
juga menjadi faktor penting untuk menarik mereka untukdatang ke pusat sumber
dengan lebih kerap. Keadaan laman angkat yang cantik juga penting untuk
menjadikan kawasan tersebut sebagai salah satu tempat santai yang berguna dan
berilmiah kepada para pelajar terutamanya.
KELAB PUSAT SUMBER SK
DATARAN MUDA
Visi Pusat Sumber Sekolah
Menjadikan
Kelab Pusat Sumber Sekolah Dataran Muda menjadi Kelab Pusat Sumber terbaik di
Zon Bukit Selambau menjelang 2012.
Misi
Pusat Sumber menrentas beberapa objekif khusus:
- Untuk menawarkan kemudahan dan laluan intelektual kepada maklumat.
- Untuk menawarkan kemudahan dan laluan fizikal kepada maklumat.
- Untuk menawarkan kemudahan pengalaman belajar yang menggalakkan pengguna menjadi pelanggan yang pelbagai dan pencipta maklumat yang mahir.
- Untuk menawarkan kepimpinan, pengajaran dan bantuan rundingcara dalam menggunakan teknologi maklumat dan pengajaran.
- Untuk menawarkan sumber-sumber dan aktiviti yang dapat menyumbangkan kepada pembelajaran sepanjang hayat.
- Untuk menawarkan kemudahan yang berfungsi sebagai Pusat Maklumat Sekolah.
- Untuk menwarkan dan membekalkan sumber-sumber dan aktiviti-aktiviti pengajaran.
Objektif Kelab Pusat Sumber Sekolah.
- Meningkatkan taraf pengjaran-pembelajaran dan prestasi pencapaian akedemik.
- Menggalakkan murid-murid dan guru-guru menggunakan kemudahan pengajaran dan pembelajaran supaya mereka tidak semata-mata bergantung kepada buku teks dan kaedah “chalk and talk” sahaja.
- Menggalakan tabiat belajar sendiri, tabiat gemar membaca, tabiat ingin tahu atau bertanya di kalangan murid-murid melalui penggunaan bahan di Pusat Sumber Sekolah.
- Membantu guru-guru dan murid-murid dalam usaha menghasilkan dan menilai berbagai alat dan bahan pengajaran dan pembelajaran.
- Mengadakan kemudahan dan perkhidmatan yang sesuai untuk memenuhi keperluan murid-murid yang berbeza antara satu dengan lain.
- Melatih murid-murid menggunakan perkhidmatan maklumat, membuat kerja rujukan serta menggunakan alat-alat hardware.
FALSAFAH KELAB PUSAT SUMBER SEKOLAH SKDM
PROGRAM GALAKAN MEMBACA
PENGENALAN
Suatu tamadun atau bangsa yang
bertamadun hanya dapat dibina melalui masyarakat yang mengamalkan budaya ilmu.
Pendekatan yang terbaik untuk membina bidang ilmu sesebuah negara dan menjana
perkembangan mental seseorang ialah melalui amalan membaca yang berterusan dan
bukan hanya berorientasikan peperiksaan.
Kajian literasi oleh Perpustakaan
Negara Malaysia 1996 mendapati kebanyakkan rakyat Malaysia hanya membaca dua
buah buku setahun. Kajian juga mendapati keutamaan pelajar membaca ialah untuk
tujuan pembelajaran dan sedikit untuk bacaan senggang. Suatu pendekatan yang
wajar dilaksanakan untuk memupuk tabiat membaca ialah dengan menubuhkan Program
NILAM.
APAKAH NILAM?
‘NILAM’ atau Nadi Ilmu Amalan
Membaca merupakan satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia untuk membina
tabiat membaca di kalangan murid dengan hasrat mewujudkan masyarakat Malaysia
yang cintakan budaya membaca dan budaya ilmu.
Program NILAM ini merangkumi
rancangan membina tabiat membaca secara terancang dan berterusan melalui
aktiviti-aktiviti galakan membaca di sekolah.
Ia merupakan program penilaian
pembacaan yang berterusan sepanjang tahun.
Program ini telah mula dengan Tahun
1 dan Tingkatan 1 pada tahun 1999 dan penilaian pembacaan mereka diteruskan
sehinggalah mereka tamat persekolahan.
MENGAPA?
Matlamat program NILAM ialah untuk
membina tabiat membaca di kalangan masyarakat negara ini, khususnya golongan
pelajar.
OBJEKTIF
Menjadikan murid banyak membaca.
Menggalakkan sekolah terus menjana
idea kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat membaca.
CIRI-CIRI
PELAKSANAAN NILAM
Murid
Murid membaca buku yang sesuai
dengan tahap kebolehan mereka dan mencatat maklumat pengarang, judul,
penerbitan dan sinopsis buku yang dibaca ke dalam buku rekod.
Guru
Guru mengesahkan serta
menandatangani rekod bacaan murid. Data rekod murid henaklah diserahkan kepada
Pusat Sumber Sekolah untuk dianalisis. Mulai 2010, i-NILAM diperkenalkan oleh
BTP dan semua data berkaitan NILAM telah diup load (muat naik) ke sistem
i-NILAM BTP (http://btp.tarantula.my). SK DataranMuda melalui JK NILAM telah
melantik jawatankuasa tetap upload data NILAM mengikut kelas yang diselaras
oleh Penyelaras NILAM iaitu Ketua Panitia Bahasa Melayu.
Pengumpulan Data
Data pembacaan murid dikumpul dan
diselaraskan di peringkat kelas, negeri dan kebangsaan pada setiap tahun.
Pengiktirafan dan Ganjaran
Data rekod bacaan yang dikumpulkan
dari sekolah akan dinilai di peringkat kebangsaan. Sekolah juga perlu memberi
pengiktirafan kepada murid yang telah mencapai tahap bacaan yang tertinggi.
Murid-murid yang banyak membaca diberi pengiktirafan dan ganjaran.
TAHAP
PELAKSANAAN DAN PENCAPAIAN NILAM
Pelaksanaan Program NILAM ini
dibahagikan kepada dua tahap:
1.
Tahap Jauhari
2.
Rakan Pembaca
TAHAP
JUAHARI
Murid-murid pada peringkat ini
wajib melibatkan dalamaktiviti pembacaan sebaik sahaja mereka tahu membaca dan
mula belajar ( Pertengahan Tahun dalam Tahun 1). Mereka perlu berusaha untuk
mencapai tahap pembacaan seperti berikut :
Tahap Pengiktirafan NILAM Jauhari
Sekolah Menengah
72 - 143 buku -
Gangsa
144 - 215 buku -
Perak
216 - 287 buku -
Emas
287 buku ke atas - NILAM
RAKAN
PEMBACA
Adalah murid-murid yang sudah
membaca lebih dari 100 buah buku dan mereka layak dipilih ke tahap
ini.Murid-murid pada tahap Rakan Pembaca akan dibimbing oleh guru atau
fasilitator untuk turut serta di tempat-tempat aktiviti dan membantu membuat
pengesanan kemajuan aktiviti yang dijalankan murid secara tidak formal.
Murid-murid yang dipilih sebagai
Rakan Pembaca akan dilatih melalui bengkel dan sesi tunjuk cara yang dirancang
untuk menjayakan aktiviti ini. Mereka akan memilih dan meminjam buku dari pusat
sumber sekolah untuk di bawa pulang. Buku-buku yang dipinjamkan akan juga
dibaca oleh rakan-rakan, keluarga dan jiran.
Murid juga dilatih untuk
menjalankan aktiviti pembacaan bersama rakan-rakan di sekolah seperti aktiviti
bercerita, membaca bersama dan bicara buku. Aktiviti yang mereka jalankan akan
diberi skor pemarkahan mengikut ramai pendengar, pembaca dan peminjam buku
mereka.
Pelajar pada tahap Rakan Pembaca
ini diberikan pemarkahan usaha mereka mengikut Jadual Sistem Ganjaran RP.
Cadangan markah bagi
aktiviti-aktiviti Rakan Pembaca adalah seperti berikut :
MARKAH
PENGIKTIRAFAN
100 – 199 Gangsa
200 – 299 Perak
300 – 399 Emas
400 ke atas NILAM
SISTEM PEMARKAHAN RAKAN PEMBACA
Bercerita pada 1 sesi x 5
pendengar = 5 markah*
Membaca bersama 1 sesi x 3
pembaca = 3 markah*
Bicara buku 1 sesi x 15 pendengar =
5 markah*
Meminjam buku 1 buku x 20
peminjam = 5 markah*
* Markah maksimum setiap aktiviti
Berdasarkan kepada Program Nilam ini beberapa
aktiviti telah dijalankan iaitu Program Galakan Membaca yang dapat
diklafikasikan kepada beberapa aktiviti iaitu :
1.Pelantikan dan Pentauliahan Pengawas Pusat Sumber.
2.Pelancaran Program Nilam
3.Mencari Maklumat dari pelbagai Sumber dan
menghasilkan Alat Bantu Mengajar.
SEK KEB
DATARAN MUDA
08000
SUNGAI PETANI,KEDAH DARUL AMAN
DOKUMENTASI
Senarai Nama
Pengawas SKDM 2012
Tahun 6
LELAKI PEREMPUAN
1. Muhammad
Amzar bin Roslan 1. Nur Dinie faqihah bt. Jasmi
2. Adam bin
Ahmad 2. Jihada Amatullah bt Nazri
3. Muhammad
Faris bin Abdul Hamid 3. Nur Fitrah bt Azaruddin
4. Muhammad
Irfan Husaini 4. Wan
Jannatun Adnina bt Man
5.
Intan Syahirah bt Zulkifli
6.
Ainee Nabilah bt Sahlan
7.
Nurul Najihah bt Malah
TAHUN 5
LELAKI PEREMPUAN
1. Adi Jafni
bin Affendi 1.
Aqilah bt Muhd Fauzi
2. Muhd. Nor
Aiman bin Rosley 2. Nur Amni Batrisya bt Rosli
3. Muhd. Zahid
Aiman bin Rahmat 3. Nurul Iman Athirah bt Shahrom
4. Muhammad
Akram bin Mohd 4. Nur Zahirah Afina bt Noor Zabrin
5. Raudhah bt Sahnun
6. Anis Hazwani bt Muhamad
7. Nur Izzah Munirah bt Ismail
8.Nurul Farhah Mursyidah bt Moh
TAHUN 4
LELAKI PEREMPUAN
1. Muhammad
Ammar Shafiq bin 1. Muna Mukhlisah bt Nazri
2. Muhammad
Ammar bin Samsul 2. Ainatul Husna bt Assmar
3. Muhammad
Syafi bin Hizarieffi 3. Nur Ilyana Ameera bt Mohd
4. Aina Irdina bt Kamarul
5. Nur Fatnin bt Sahnun
6.Nurul Fatin Syahirah bt Yan.
NAMA PENGAWAS PSS
TAHUN 6
1. IRFAN
DANIAL B MOHD NADZERI
2. MOHD
HAFIZ HAIKAL B TAUFIK
3. MOHAMAD
ADZLI HADI B HISHAMUDDIN
4. NUR
AMIERA ASYIRA BT ROSLI
5. NUR
FARAH AIMAN BT AZIZAN
6. NUR
SYAZWANI BT NASER
7. NOR
ZULAIKHA BT MUSTAFA
TAHUN 5
1. ALEENA
NAJWA BT ROSLI
2. NUR
ADRIANA BT AZMI
3. NUHA
WAHEEDAH BT MOHAMAD ASRI
4. NUR
EMLIYA NATASHA BT MAISARA
5. NUR
FATIN NAQIBAH BT MOHAMAD
TAHUN 4
1. AIMAN
HAKIM B NORAFFENDI
2. AKMAL
ASYRAF B ASRUL HAZANI
3. MUHD
FAKHRUL RIDZUAN B ROZAIMI
4. MUHD
AZIM HAFIZIN B SHAHARUDIN
5. AISYA
SYAZLIN BT AYOB
6. ANIS
FARZANA BT MOHD RODZI
7. AYU
NADHIRAH BT ABDUL MALIK
8. NUR
AFIQAH AQILAH ABDUL MALIK
9. NUR SYIFAA BT MUHAMAD SHUBLEY
|
ATURCARA MAJLIS
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
7.45 pagi
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
-
|
Murid
berhimpun di Dataran Perhimpunan
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
-
|
Semua
Guru Mengambil Tempat
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
-
|
Ucapan
Aluan Pengerusi Majlis
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
-
|
Bacaan
Doa
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
-
|
Nyanyian
Lagu Negaraku
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
-
|
Ikrar
Rukunegara dan Ikrar Pelajar
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
-
|
Ucapan
guru bertugas/ guru pengawas
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
-
|
Ucapan
Tuan Guru Besar
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
-
|
Ikrar Pengawas
|
Sekolah dan PSS
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
-
|
Majlis
Penyampaian Sijil Pentauliahan
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
-
|
Nyanyian
Lagu Negeri Kedah
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
IKRAR PENGAWAS SEKOLAH & PSS
|
||||||||||||||
SEKOLAH KEBANGSAAN AMAN JAYA
|
||||||||||||||
Bahawa dengan sesungguhnya,
|
||||||||||||||
Kami Pengawas Sekolah dan PSS
|
||||||||||||||
Sekolah Kebangsaan Aman Jaya
|
||||||||||||||
Berikrar bahawa kami akan:
|
||||||||||||||
Menjalankan tugas yang diamanahkan
|
||||||||||||||
dengan penuh dedikasi;
|
||||||||||||||
Memikul tanggungjawab kami
|
||||||||||||||
dengan jujur
|
||||||||||||||
Kami juga berjanji akan menjaga
disiplin diri
|
||||||||||||||
serta mengamalkan nilai-nilai yang
sihat
|
||||||||||||||
supaya dicontohi oleh rakan-rakan
kami yang lain.
|
||||||||||||||
serta
|
||||||||||||||
mematuhi peraturan-peraturan
sekolah
|
||||||||||||||
pada setiap masa;
|
||||||||||||||
Berusaha untuk memelihara
|
||||||||||||||
dan
|
||||||||||||||
mengekalkan nama baik sekolah kami
|
JAWATANKUASA PENGAWAS DAN DISIPLIN 2012
SEKOLAH KEBANGSAAN DATARAN MUDA.
Penasihat : Pn.Noraskhin bt Wan yahaya.
(Guru Besar SKDM)
Pengerusi : Pn Rozita bt Abd.Razak
(PK.Kurikulum 1)
Setiausaha : En Azizi b Md Saad
Pen Setiausaha : Pn Mazzanazuraini bt Man
Ahli
Jawatankuasa :
Pn Salmita bt Muhammad Zaini
Pn Hj Afizah bt Mohd Saad
En Shukri b Hassan
En Johani Iqbal b Zakariah
SEKOLAH KEBANGSAAN DATARAN MUDA,
08000 SUNGAI PETANI,
KEDAH DARUL AMAN.
SIJIL
TAULIAH PELANTIKAN PENGAWAS
Adalah dengan ini
diperakui bahawa
NURUL NAJWA BT MUSA
telah
dilantik sebagai
PENGAWAS PUSAT SUMBER
SESI
2012
WAN NOR ASHIKHIN BT WAN YAHAYA
GURU
BESAR
SEKOLAH DATARAN MUDA
PENGAWAS
PUSAT SUMBER MENERIMA SIJIL DAN PENTAULIAHAN
DI TAPAK PERHIMPUNAN SEKOLAH
Majlis ini diadakan pada 11/01/2012 pukul 7.45 pagi di tapak perhimpunan SK
Dataran Muda.Majlis ini bermula dengan ucapan aluan pengerusi majlis dan
seterusnya memaklumkan tujuan majlis itu diadakan.Seterusnya bacaan doa oleh
pengawas yang bertugas.Alunan Lagu Negaraku dan Lagu sekolah telah berkumandang
dengan begitu semangat sekali oleh para pelajar yang seramai 125 orang.Seterusnya
para guru diperdengarkan ikrar rukunegara dan ikrar pelajar yang diketuai oleh
adik Muhammad Anas jabir Bin Rasli selaku ketua murid bagi sesi tahun
2012.Seterusnya ucapan daripada guru penasihat Kelab Pusat Sumber Sekolah iaitu
Puan Mazzanazuraini bt Man member taklimat serba sedikit tentang majlis
pelantikan dan pentauliahan yang akan diberikan kepada para pengawas berdasarkan
komitmen mereka dan mempunyai ciri-ciri pelajar bertanggungjawab.
Majlis diteruskan dengan ucapan guru besar Puan Wan
Noraskhin bt Wan Yahaya dan seterusnya member sijil-sijil kepada pengawas Pusat
Sumber seramai 21 orang murid.Para pelajar hari itu memakai pakaian yang kemas
dan bersih.Mereka juga berjanji untuk menjalankan tugas dengan dedikasi.Majlis
disudahi dengan nyanyian Lagu Negeri Kedah dan bersurai.
JAWATANKUASA
INDUK NILAM 2012
PENGERUSI
PN.NOR ASKHIN BT WAN YAHAYA
(GURU BESAR)
TIMBALAN
PENGERUSI
PN.ROZITA BT ABD.RAZAK
(PK 1)
TIMBALAN
PENGERUSI 1
EN.IBRAHIM BIN MAT
(PK HEM)
TIMBALAN
PENGERUSI 2
EN ZAMRI BIN JUSOH
(PKKK)
SETIAUSAHA
PN.MAZZANAZURAINI BT MAN
(PENYELARAS NILAM)
AHLI
JAWATANKUASA
PN.NORAZAH BT YUSOFF
EN
FAIZAL BIN NAZIR
PN FAUZIAH BT ZAINUL
PN ZARINAH BT SHARIF
PN SAODAH BT ZABALI
EN JOHANI IQBAL B ZAKARIAH
PROGRAM
NILAM
Peranan
guru kelas
1.
Menyediakan
sudut bacaan kelas
2.
Membekalkan
buku rekod bacaan kepada pelajar
3.
Membuat
pinjaman buku & mengedarkan kepada pelajar
4.
Menyemak
& merekod data bacaan nilam
5.
Menyimpan
dan mengemaskini Buku Rekod Bacaan .
6.
Menandatangani
buku rekod membaca
7.
Memastikan
Program Nilam berjalan mengikut perancangan
|
Pelancaran Program Nilam ini diadakan setiap tahun
pada awal tahun untuk mengalakkan para pelajar membaca buku kerana tabiat
membaca merupakan amalan yang baik untuk membolehkan para pelajar mendapat ilmu
pengetahuan.Pelancaran ini dijalankan pada 01/02/2012 hari Rabu seawal pagi
pada pukul 7.45 pagi dan dihadiri oleh semua guru seramai 18 orang dan juga
seramai 228 orang pelajar yang terdiri daripada murid Tahun 1 hingga tahun
6.Pelancaran ini juga dimulakan dengan nyanyian lagu Negaraku,lagu Negeri Kedah
dan Lagu Sekolah.Selepas itu guru besar dijemput untuk memberi ucapan dan
seterusnya merasmikan Pelancaran Nilam .Saya memberi brosur kepada guru untuk
mempromosi NILAM iaitu Nadi Ilmu Amalan Membaca kepada guru-guru dan di
dalamnya terdapat tugas-tugas guru
kelas,Pelaksanaan NILAMdan seterusnya dapat bersama-sama memupuk semangat membaca
kepada pelajar agar dapat membentuk sahsiah yang
baik,berketerampilan,berprestasi tinggi dan pandai berinteraksi.
Selepas itu ,majlis memberi bakul atau raga kepada
guru kelas untuk membolehkan pinjaman secara pukal dapat dilakukan sekiranya
para pelajar tidak masuk ke perpustakaan.Beberapa orang pelajar telah membuat
persembahan mendeklamasikan sajak dan juga berpantun.Seterusnya pelajar-pelajar
dari Kelab Pusat Sumber Sekolah menyanyikan lagu koir “Mari Membaca”sebagai
melabuhkan tirai majlis tersebut.majlis ini berakhir pada pukul 8.30 pagi.
RASIONAL
Murid-murid kurang mahir dalam mencari maklumat dari
pelbagai sumber terutama dalam
ICT.Projek ini satu usaha untuk menarik minat mereka maklumat daripada
pelbagai sumber termasuk intenet dan menghasilkan bahan dalam bentuk buku scrap
dan persembahan slide(Power point)
OBJEKTIF
1.Menarik
minat murid-murid ,mencari maklumat
melalui pelbagai
media termasuklah media cetak ,media
elektronik, intenet dan
sebagainya.
2.Memantap
semangat kendiri dan membina keyakinan diri.
3.Pendedahan
kepada murid tentang penghasilan bahan secara
proses sebagai persedian untuk ke sekolah
menengah.
4.Menarik
minat murid ke arah ICT bersesuaian dengan
perkembangan teknologi.
ANJURAN
Kelab
Pusat Sumber Sekolah
Waktu
Bahasa Meleyu
SASARAN
Murid-murid
tahun 6
(20
orang murid)
MASA
Waktu
Bahasa Meleyu
(Selama
5 minggu)
DIHAKIMI
OLEH:
Tuan
Guru Besar
Penolong
Kanan HEM
Guru
ICT SKDM
SENARAI
JAWATANKUASA KERJA MURID
SK
DATARAN MUDA
PENGERUSI
KHAIRUL NAIM BIN JAMALUDIN
SETIAUSAHA
MOHD.AKMAL B. IBRAHIM
PENOLONG SETIAUSAHA
NURUL ASMAH BT NAJMUDIN
BENDAHARI
NAJWA BT.SALLAH
AJK
MOHD.AKMAL B. IBRAHIM
FARIDZUAN BIN OMAR
ADENANBIN ABU HASSAN
NAZRIE BIN SALLEH
Setiausaha
Pusat Sumber Sekolah
Sekolah
Kebangsaan Dataran Muda,
08000 Sungai Petani,
Kedah Darul Aman.
Kepada
Guru Besar
Sekolah Kebangsaan Dataran Muda,
08000 Sungai Petani,
Kedah Darul Aman.
Tarikh: 09/03/2012
Tuan,
MEMOHON KEBENARAN MENGADAKAN PROGRAM MENCARI MAKLUMAT
ANJURAN KELAB PUSAT SUMBER SEKOLAH PADA 13/03/2012
Dimaklumkan bahawa saya Pn.Mazzanazuraini Bt.Man selaku
setiausaha Kelab Pusat Sumber Sekolah dan semua AJK PSS Sekolah Kebangsaan
Dataran Muda Tahun 2012 memohon kebenaran dari tuan untuk mengadakan Program Mencari
Maklumat pada 13/03/2012 iaitu pada hari Rabu di Dewan SKDM.
2 Perbelanjaan
adalah sebanyak RM 400.00.Bersama-sama ini saya kepilkan kertas Kerja Program Mencari
Maklumat dari Pelbagai Sumber.
Di harap pihak tuan dapat memberi kebenaran dan kerjasama
dari pihak tuan diucapkan ribuan terima kasih.
Sekian, Terima Kasih.
’PENDIDIKAN CEMERLANG KEDAH GEMILANG’
Yang Benar,
..............................................
(Pn.Mazzanazuraini Bt. Man)
Setiausaha Kelab Pusat Sumber Sekolah
Sekolah Kebangsaan Dataran Muda
MINGGU
|
TUGASAN
/ AKTIVITI
|
CATATAN/TINDAKAN
|
MINGGU
16
25APRIL
HINGGA
02
MEI
2012
|
- Murid diberi taklimat tentang
Projek Penghasilan Bahan
- Murid dibahagikan kepada 5
kumpulan
(1 kumpulan
4 orang)
-Setiap kumpulan akan mencari dan
memilih tajuk yang bersesuaian dengan
isu-isu semasa.
- Contoh: kemalangan
-Definisi
-sebab-sebab berlaku kemalangan
-Akibat-akibat daripada
kemalangan
-Cara-cara mengatasi
-Murid akan mencari bahan
maklumat tersebut daripada pelbagai sumber termasuklah media cetak dan media
elektronik.
-Pelajar akan kumpulkan semua
maklumat
tersebut termasuklah gambar-gambar
kemalangan.
-Pelajar juga menjalankan
temubual .
|
Bimbingan
Guru Projek
|
MINGGU
17
02MEI
HINGGA
09
MEI
|
-Guru Projek Pn.Mazzanazuraini
Bt.Man akan memberi pendedahan kepada
pelajar tentang penggunaan Microsoft
Word &Microsoft
Power-Point kepada pelajar.
-Setiap kumpulan akan mencari
maklumat dan merekod maklumat di dalam komputer
(Microsoft Word).
|
Bimbingan Guru
Projek
|
MINGGU
18
09
MEI
HINGGA
16
MEI
|
-Pelajar akan menaip semua
maklumat yang didapati daripada
pelbagai sumber dan dipersembahkan
dalam bentuk buku scrap menggunakan computer sepenuhnya.
-Pelajar menggunakan kreativiti
masing-
masing
|
Bimbingan
Guru Projek
|
MINGGU
19
16MEI
HINGGA
23MEI
|
-Pelajar akan memasukkan maklumat
/bahan yang dikumpulkan ke dalam persembahan slide (Microsoft power-Point).
|
Bimbingan
Guru Projek
|
MINGGU
20
23MEI
HINGGA
13
JUN
|
-Pelajar akan memurnikan segala
penghasilan samada dalam bentuk buku scrap mahupun dalam bentuk persembahan
slide dengan bimbingan guru projek.
-Penilaian / keputusan akan
dihakimi oleh :
1.Tuan Guru Besar
2.Guru Penolong Kanan HEM
3.Guru ICT.
|
Bimbingan Guru
Projek
|
BORANG HAKIM
BUKU SCRAP
-MUKA
HADAPAN ( 2 MARKAH )
-NAMA
KUMPULAN (3 MARKAH)
-ISI
KANDUNGAN (2
MARKAH)
-PRAKATA (3 MARKAH)
-ISI-ISI
BERDASARKAN TAJUK ( 10 MARKAH)
-PETA
MINDA ( 8
MARKAH)
-TEMUBUAL
BERSAMA GURU (10 MARKAH)
-LAMPIRAN (
CORETAN KERJA SECARA KASAR) (2 MARKAH
)
JUMLAH ( 40
MARKAH)
|
MARKAH
|
CATATAN
|
2.PERSEMBAHAN DALAM SLIDE POWER POINT
|
|
|
-ISI-ISI BERKAITAN ( 20 MARKAH)
|
|
|
-PERSEMBAHAN (20MARKAH)
|
|
|
-KREATIVITI (20 MARKAH)
|
|
|
JUMLAH 40 MARKAH + 60 MARKAH = 100 MARKAH
Projek ini dijalankan selama 5 minggu bermula Pada 25
april hingga 13 Jun 2012 dan mengambil masa 5 minggu.Projek mencari maklumat
ini bermula pada minggu ke- 16 hingga minggu ke -20 di dalam takwim
perancangan.Projek ini dikendalikan oleh Cikgu Mazzanazuraini bt Man iaitu
Cikgu Pusat Sumber Sekolah dan juga guru penasihat Kelab Pusat Sumber Sekolah.
Projek ini adalah salah satu dalam
aktiviti Kokurikulum iaitu Kelab Pusat Sumber Sekolah .Program ini terbuka
hanya kepada murid-murid Tahun 6 saramai 20 orang pelajar.Mereka dibahagikan
kepada 5 kumpulan dan setiap ahli kumpulan terdiri daripada 4 orang.Pelajar ini
diminta melantik seorang ketua dalam setiap kumpulan.Mereka diminta untuk
memilih tajuk/isu yang sedang dibicarakan pada masa sekarang contohnya
Pembuangan bayi,Bohsia,Lumba Haram Masalah Remaja Lari Dari Rumah dan lain-lain
lagi.Apabila tajuk dipilih mereka akan mencari maklumat samaada dari
perpustakaan ,temubual,internet,surat khabar,melalui rakan taulan,televisyen
dan sebagainya.Pada masa ini pelajar-pelajar ini menghadapi masalah untuk
mencari maklumat kerana mereka kurang arif dan juga sikap mereka yang malas
membaca.Pendedahan cara mencari maklumat telah didedahkan kepada para pelajar
dan melatih mereka mengadakan temubual dengan guru-guru,rakan-rakan dan
individu-individu.Mereka juga membina soalan-soalan yang ingin diajukan untuk untuk
memudahkan mereka berinteraksi.Seramai 20 orang murid yang telah
dibahagi-bahagikan ini bergerak dalam kumpulan.Mereka juga perlu mengakses
bahan-bahan dari internet.Keratan –keratan akhbar yang mereka dapat dari media
cetak dapat membantu mereka mencari bahan begitu juga dari media elektronik
seperti televisyen dan radio.
Pada peringkat ini mereka menjadi seronok dan
berusaha bersungguh-sungguh dalam kumpulan untuk mendapat maklumat sebanyak
mana yang mungkin.Peranan daripada saya sendiri disamping guru-guru yang lain
iaitu guru ICT,guru B.Melayu secara ikhlas membantu mereka sehingga ada
beberapa pelajar yang sebelum ini buta IT telah berjaya untuk mengakses
komputer dengan baik.Pelaksanaan projek ini dijalankan pada masa kokurikulum
dan juga pada masa Bahasa Melayu.Pada minggu ke 2 para pelajar didedahkan
dengan perisian microsoft word dan microsoft power point.Mereka dibawa masuk ke
makmal komputer untuk belajar perisian tersebut dengan saya sendiri dan juga
guru ICT.Para pelajar akan memasukkan data ke dalam mic.word dan dijadikan
sebagai buku skrap (minggu ke 4) manakala mereka akan mempersembahkan hasil
mereka di akhir sekali dalam bentuk slide dengan menggunakan microsoft power
point ( minggu Ke -4) dengan cara kreativiti masing-masing.Keputusan pemenang
diadili oleh guru besar,penolong kanan 1 dan penolong kanan HEM.Puan guru Besar
menyampaikan hadiah kepada para pemenang bagi tempat pertama kumpulan
Dedikasi,tempat ke dua kumpulan Dinamik dan tempat ke tiga kumpulan Cemerlang
manakala kumpulan yang lain menerima hadiah cenderahati.Hadiah-hadiah ang
diberi berupa hamper dan wang ringgit bernilai RM50.00.Pertandingan ini
mendapat sambutan yang hangat dari para guru.para pelajar dan juga guru besar
supaya aktiviti ini diteruskan pada tahun akan datang.
PELAJAR –PELAJAR MENCARI MAKLUMAT DI PERPUSTAKAAN
BUKU SKRAP YANG DIHASILKAN DAN
TERDIRI DARIPADA PELBAGAI TAJUK
GAMBAR
PARA PELAJAR MEMBENTANG HASIL MEREKA DALAM PROJEK MENCARI MAKLUMAT DALAM BENTUK
POWER POINT UNTUK DIADILI.
MAJLIS
PENYAMPAIAN HADIAH KEPADA PARA PEMENANG
|
|
Kesimpulan yang boleh saya katakana bahawa sebagai
seorang guru kita dapat mendidik anak murid kita dengan pelbagai cara
termasuklah melalui kegiatan kokurikulum dan dapat memotivasikan pelajar kearah
positif dan dapat membimbing mereka mengembangkan pemikiran.Aktiviti ini juga
dapat memupuk semangat dan nilai-nilai murni dalam jiwa mereka disamping
menghindarkan mereka daripada menjadi pelajar yang pasif.Guru juga dapat
menilai proses dan produk yang dihasilkan melalui kreativiti
masing-masingAktiviti ini juga dapat memupuk sikap bersabar bekerjasama dan
bertolak-ansur dalam meniti kejayaan.Semangat berpasukan adalah sangat penting.Aktiviti
di luar darjah juga dapat menghindarkan mereka daripada gejala-gejala negatif
sekiranya masa yang terluang tidak diisi dengan perkara yang berfaedah.Selain
itu juga penulisan projek portfolio yang baik memerlukan ketelitian dan
kesungguhan yang mendalam pada diri seseorang pelajar. Sebenarnya portfolio
yang dihasilkan dengan baik adalah wahana atau garapan pemikiran secara
keseluruhan sesuatu projek untuk dicapai dan cara penyampaian serta penulisan
kembali dalam bentuk laporan atau garapan akhir. Ia amat memberi kesan kepada
setiap individu atau kumpulan yang menghasilkannya kerana di dalamnya tertera
segala keupayaan sama ada dari segi
kemahiran berbahasa, kemahiran inovasi teknologi terkini, dan lain-lain yang
berkaitan.
mohon kebenaran untuk ambil idea... tq
BalasPadam