ULASAN SEMINAR
PERKEMBANGAN PROFESIONALISME KEGURUAN 1
Dr. Nasaruddin bin Basar wakil dari Bahagian Pendidikan Guru menyatakan dan memberitahu tentang latar belakang program SMP BPG OUM yang bermula pada tahun 2002 lagi.Bahawa pada dasarnya ramai di kalangan guru-guru tidak dapat menyesuaikan diri dengan mod PJJ (Pembelajaran Jarak Jauh). Namun BPG dengan usaha sama OUM telah cuba menyediakan bantuan melalui buku-buku modul, syarahan atau forum yang memudahkan guru-guru untuk memperoleh markah dan dalam masa yang sama menyediakan guru dengan perubahan serta kehendak pendidikan pada masa kini.
Ceramah ini cuba mengupas dan fokus kepada 4 aspek melalui pembentangan kertas kerja yang dilaksanakan oleh BPG iaitu:
i. Pembangunan Profesionalisme
ii. Pembangunan Profesionalisme Kendiri
iii. Kebertanggungjawaban Guru
iv. Laluan Kerjaya
ii. Pembangunan Profesionalisme Kendiri
iii. Kebertanggungjawaban Guru
iv. Laluan Kerjaya
Melalui penilaian impak
yg diarahkan oleh KSU didapati pelajar-pelajar yang gagal adalah dari bidang-bidang kritikal iaitu
sains,matematik dan Bahasa Inggeris.Keadaan ini berpunca daripada tidak dapat
menyesuaikan diri dengan sistem pembelajaran jarak jauh dan kehadiran pelajar
ke kuliah adalah sangat penting.Oleh itu berdasar kajian impak bermulalah
episod kedua program pensiswazahan guru yang kedua diteruskan dengan penambahbaikan.Pembangunan
profesion berterusan kebertanggungjawaban inisiatif diri sendiri.Wujudnya
program SMP BPG adalah berdasar impak kajian pelajar-pelajar yang lalu yang melanjutkan pengajian dengan
Kementerian Pendidikan Malaysia.Selain daripada itu kegagalan pelajar senior
lalu adalah 15% daripada jumlah pelajar
yg mengikuti pengajian itu. Antara punca ialah ketidakupayaan menyesuaikan diri
dengan situasi pendidikan jarak jauh dengan
kerjaya hakiki. Punca yang lain ialah kehadiran pelatih ke kuliah-kuliah yang
disediakan.Menurut Dr. Nasaruddin bin Basar pelajar-pelajar perlu sedar bahawa
motivasi diri adalah lebih penting daripada segalanya kerana yang memohon untuk
melanjutkan pelajaran adalah dari kehendak diri sendiri dan tiada paksaan daripada org lain.
Tiga matlamat Kementerian
Pendidikan Malaysia dalam mengalakkan guru belajar dan faedah iaitu:
i) Hendak
meningkatkan ilmu dan kemahiran
ii) Tingkatkan Pendapatan
iii) Tingkatkan nilai
ii) Tingkatkan Pendapatan
iii) Tingkatkan nilai
Antara ciri-ciri negara maju yang dapat dikenalpasti ialah rakyatnya
berpendapatan tinggi,Pelbagai inisaitif telah dirangka untuk laluan kerjaya
perguruan , mengenai penempatan guru-guru selepas graduasi, di mana para guru
tidak perlu risau kerana nama mereka telah ada dalam sistem untuk di upgredkan.
Melanjutkan pelajaran adalah perlu kerana dalam usaha untuk mendapatkan segala
ilmu.Sumbangan untuk menekankan nilai sebagai seorang guru seperti menjalankan
tugas dengan penuh dedikasi dalam bilik darjah.Guru juga mesti mempertingkatkan
kreativiti seperti penggunaan ICT yang kreatif dalam pdp , guru seharusnya
mempunyai sifat dan kualiti peribadi, prefesional dan sosial
Beliau berpendapat bahawa
guru tidak boleh pandai dalam satu satu bidang sahajaDalam Plan Pembangunan
Pendidikan guru perlu menguasai fungsi-fungsi yang lain dan berfikiran
horizontal.disamping meningkatkan memantapkan kompetensi guru.
Melalui Anjakan ke-4 Plan
Pembangunan Pendidikan 2013-2025 iaitu menstransformasikan keguruan menjadi
profesion pilihan dimana profesion ini dianggap sebagai profesion yang
hebat,mulia dan sebagainya.Guru adalah profesion mulia namun begitu bidang ini
perlu sentiasa ditransformasikan kerana menjaga kualiti rakyat dari segi
pendidikan.Untuk itu kompetensi guru perlu dipertngkatkan dahulu sebelum kita dapat
menghasilkan kemenjadian pelajar.Ini adalah kerana modal insan ini yang akan
menentukan masa depan negara dan generasi masa depan.Modal insan utk
pembangunan negara.Pendidikan yang bermutu mengalami perubahan tanpa henti
mengikut peredaran kemajuan dunia.Bila sebut kompetensi bukan bermakna guru sahaja
yang perlu hebat tetapi kena kaitkan dengan kemenjadian anak murid yag kita
didik itu.
Guru perlu bersedia untuk
:
Melahirkan tenaga kerja
yg boleh menepati pasaran kerja- cross module.Majikan akan mengambil pekerja-pekerja
dari 3 faktor:
1)
Mereka yang boleh berkomunikasi
dengan lebih berkesan
2)
Memberikan keyakinan kepada pelanggan
3)
Mampu menang dealing tender-tender
dengan pelanggan
4)
Menguasai pelbagai bahasa
2. Boleh berkolaborasi dengan
semua pihak
boleh bekerja dengan ramai
pakar untuk menhasilkan satu keluaran yang terbaik. Contohnya handphone.
3. Expert mahir dalam
bidang yang diceburi sendiri.
Kebanyakkan majikan mendakwa
pekerja yang ada sijil tinggi biasanya bersikap pentingkan diri tidak boleh
berkolaborasi, tak tahan dengan tekanan hidup tetapi guru-guru mestilah
bersikap lebih ilmu yang dipelajari.
Berkaitan dengan guru perlu
terus mendapt kejayaan dengan transformasi pendidikan bagi memartabatkan
profesion perguruan.Kualiti guru sentiasa menjadi topik perbincangan.Persoalannya
adakah kualiti guru masih tidak mencapai tahap sedangkan pencapaian kejayaan
murid semakin meningkat.Isunya pada masa sekarang kualiti adalah isu yang
dinamik.Kualiti tidak pada satu-satu standard kerana kualiti bersifat sentiasa
berubah dari satu standard ke satu standard dan sentiasa bergerak ke hadapan.Oleh
yang demikian guru perlu berusaha mtransformasikan pengetahuan bagi mencapai
kualiti kualiti yang sentiasa berubah.Guru perlu juga kualiti bagi mencapai
tahap modal insan negara yang menjamin pembangunan negara supaya anak murid
yang dihasilkan dapat ‘survival’.
Guru perlu mengaplikasi
dan mensintesiskan dan menilai pengetahuan baru.Ini adalah kerana kita perlu
menangani kepantasan penguasaan ilmu anak murid pada abad 21. Andai guru kurang
mahir, dimana martabat guru di mata anak murid.Apa yang guru lakukan perlu
difikirkan kesannya terhadap pembangunan negara melalui modal insan yg
dihasilkan oleh guru.Kualiti perlu bergerak ke hadapan.Kualiti diri perlu
ditonjolkan.Tambah nilai diri yang ada pada guru itu perlu diperbaiki dan
diperkembangkan.Guru perlu berjuang untuk meningkatkan kompetensi guru.Guru
perlu menempuhi dugaan dalam dunia pendidikan.Impaknya nanti adalah untuk
melahirkan anak murid yang berkeupayaan menghadapi cabaran masa depan.Guru jangan
terlalu manja mengharapkan segala kemudahan akan tersedia.
OUM menggunakan kaedah yang menepati dan
sesuai dengan kehendak pendidikan era global.Guru bukan hanya untuk lulus
peperiksaan semata-mata sahaja.Oum dapat memberi ilmu kepada para pelajar
dengan pendekatan ilmu yang unggul.
Konsep pembangunan
profesionalisme,guru perlu berkembang dari segi pemikiran, arah tuju, mindset perlu
proaktif berdasarkan inisiatif kendiri bagi menggerakkan pembangunan diri guru.Berkaitan
dgn program pensiswazahan guru perlu lebih meningkatkan inisiatif diri. Dari segi
pembangunan pendidikan kanak-kanak pula diharapkan mempunyai:
1.Identiti Nasional
2.Pengetahuan
3.Kemahiran berfikir
4.Kemahiran memimpin
5.Kemahiran dwibahasa
6.Etika dan kerohanian
Bagi mencapai aspirasi
ini kita perlu sentiasa membuat perubahan dari segi pengetahuan agar apabila
digandingkan dengan pengalaman kita akan menjadikan kita lebih hebat berbanding
mereka yang tidak melanjutkan pelajaran hanya setakat berpuashati dengan berpengalaman bekerja dan berada dalam zon
selesa.
Faktor kejayaan
pendidikan murid adalah bergantung kepada kualiti guru. Maknanya murid yang
berpotensi akan lebih dapat diperkembangkan pencapaiannya jika guru yg mengajar
itu adalah guru yang hebat, berkualiti dan mempunyai inisiatif diri yang
tinggi.
Di sekolah kepentingan
guru adalah melebihi daripada pentingnya guru besar.Jika guru besar tiada guru
dapat kendalikan kerana para guru mempunyai inisiatif kendiri yg menggerakkan
diri melunaskan kebertangggungjawaban diri .
Dalam Plan pembangunan Pendidikan
2013-2025 dlm gelombang 1 bergantung kepada inisiatif organisasi untuk
menggerakkan inisiatif kendiri. Harapan Kementerian Pendidikan Malaysia
peratusan perkembangan inisiatif kendiri dapat dipertingkatkan lebih banyak dalam
gelombang dua dan gelombang tiga.
Pembangunan profesionalisme
boleh didapati bukan setakat kursus, seminar,dan sebagainya.Dialog prestasi,
pembacaan buku, kajian-kajian tindakan digunakan untuk mengatasi murid-murid bermasalah.Ini
adalah kerana kita perlu lakukan sesuatu untuk mengatasi masalah klien kita
agar masyarakat terus menaruh kepercayaan kepada guru dan mengelak daripada masyarakat
tidak lagi mempercayai kebolehan dan kredibiliti perguruan untuk mengatasi
masalah pembelajaran murid-murid.Guru perlu selalu buat kajian berdasar teori
kecerdasan.Melalui sosial media dapat mbantu meningkatkan pembangunan
profesionalisme kerana ada di hujung jari.Platform sangat luas perlu diraih
peluang untuk meningkatkan diri.
Semua ini dasar utamanya
ialah bermula dari inisiatif kendiri.Kompetensi yang perlu ada pada guru
adalah:
Ø
Pengajaran dan pembelajaran
Ø
Nilai profesionalisme
Ø
Aktiviti luar bilik darjah
Ø
Sumbangan profesionalisme
Kebertanggungjawaban
keguruan sebagai satu profesion adalah fokus kepada menghasilkan diri kita sebagai
pendidik yg berkualiti.
Guru mesti relevan:
ü
Kemajuan diri kita membawa
faedah kepada kemajuan murid
ü
Kita mencorakkan perjalanan
pendidikan kita
LALUAN KERJAYA
Plan Pembangunan Pendidikan
Malaysia menyediakan penilaian bersepadu manakala Kementerian pendidikan
Malaysia menggolongkan guru kepada 3 kumpulan iaitu:
Prestasi tinggi
Prestasi biasa
Prestasi rendah
KESIMPULAN
Guru hendaklah sentiasa
tingkatkan kompentensi seiring dengan kehendak dunia pendidikan hari
ini.Kompetensi harus diberi penambahbaikan. Tingkatkan inisiatif kendiri.
Bergerak merebut peluang bukan menunggu arahan dari ketua sahaja.Kejayaan diri
guru menjamin kejayaan murid.Sosial media dapat membangunkan diri kita dan
ruang pembangunan yang luas hanya dihujung jari untuk membangunkan diri kita.Oum
menyediakan ruang pembangunan untuk bina insan hanya dalam ICT dan lahirkan
guru yang berkesan dalam menguasai dan berfikiran positif dalam bilik darjah
dan luar bilik darjah..Ciri-ciri ini untuk mengerak generasi abad ke 21.
Kementerian pendidikan
Malaysia berharap pihak guru harus sedar tanggungjawab menghasilkan modal insan
untuk pembangunan negara.Ketanggungjawaban itu dapat memastikan diri kita
relevan dalam masyarakat,Negara dan kaitkan kemajuan kita dengan murid.Graduan
daripada OUM mesti melebihi daripada guru-guru yang tidak ada ijazah.Guru perlu
berubah dan faktor guru sangat tinggi untuk mencapai prestasi yang
cemerlang.Guru perlu hebat untuk mendidik anak murid agar melahirkan pelajar
yang hebat.Tidak ada guru maka tidak lahirlah doktor,peguam,jurutera dan
sebagainya.
Disediakan oleh,
……………………….
(Pn.Mazzanazuraini bt Man)
.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan