pengenalan
Pendidikan Jasmani
menyediakan kanak-kanak ruang untuk mengamalkan gaya hidup aktif dan sihat
dengan pengalaman-pengalaman pembelajaran yang rapi dan berturutan. Pendidikan
Jasmani adalah merupakan satu proses pembelajaran yang menyeluruh yang
merangkumi semua aspek domain seperti psikomotor,kognitif,efektif sosial dan
emosi. Melalui Pendidikan Jasmani pelajar akan diberi ruang untuknya mencuba
dan mengalami sendiri pengalaman semua aktiviti fizikal yang dijalaninya (dipetik
oleh Wee Eng Hoe, 2005 ).Pendidikan Jasmani juga merupakan satu proses yang
bertujuan untuk mempertingkat kemampuan seseorang individu melalui pendekatan
aktiviti fizikal.Pendidikan jasmani yang dijalankan di sekolah rendah perlu
lebih menumpukan kepada pembinaan kemahiran asas. Pendikan Jasmani harus dijalankan tanpa
melibatkan pengajaran yang terlalu teknikal sehingga membosankan pelajar.
|
Penggubalan
Kurikulum Standard Pendidikan Jasmani Sekolah Rendah adalah bertujuan memenuhi
hasrat falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk melahirkan insan yang seimbang dan
harmonis.Kurikulum ini menyediakan murid kea rah pembinaan modal insane yang
sihat dan cergas.Guru yang mengajar mesti mempunyai pengetahuan dan kecergasan
berdasarkan disiplin ilmu Pendidikan Jasmani.Antara disiplin tersebut
melibatkan pembelajaran motor,biomekanik,suaian fizikal,fisiologi
senam,psikologi sukan dan sosiologi sukan dengan menerapkan nilai estetika.
2)O B J E K T I F
Murid yang mengikut pengajaran dan pembelajaran Kurikulum Standard
Pendidikan Jasmani Tahun Dua berkebolehan untuk :
1. melakukan kemahiran asas dengan lakuan yang betul berdasarkan
konsep pergerakan;
2. mengembangkan kebolehan dalam pergerakan dan kemahiran motor;
3. mengenal pasti kedudukan anggota badan yang betul semasa
melakukan pergerakan;
4. mengenal pasti aktiviti yang dapat meningkatkan tahap kecergasan;
5. memerihal kepentingan melakukan aktiviti fizikal secara berkala;
6. mempamerkan tanggungjawab kendiri semasa melakukan aktiviti fizikal;
7. melaksanakan aktiviti fizikal dalam suasana yang seronok dan
persekitaran yang
selamat;
8. mematuhi peraturan dan mengamalkan langkah keselamatan semasa
melakukan
aktiviti fizikal; dan
9. mengamalkan gaya hidup sihat untuk kesejahteraan.
Kurikulum
Pendidikan Jasmani Tahun 2 dibina berasaskan lima aspek iaitu :
a)
Aspek 1- Kemahiran Pergerakan
b)
Aspek 2- Aplikasi pengetahuan dalam pergerakan
c)
Aspek 3- Kecergasan meningkatkan kesihatan
d)
Aspek 4- Aplikasi pengetahuan dalam meningkatkan kecergasan
e)
Aspek 5- Kesukanan
Aspek pembelajaran yang terdapat di dalam komponen kemahiran Pendidikan Jasmani
Tahun 2 ialah aspek 1, ( kemahiran
pergerakan) aspek 2 ,( aplikasi
pengetahuan dalam pergerakan) dan aspek 5 ( kesukanan ) sepertimana yang tersenarai di bawah.
Aspek 1 : Kemahiran Pergerakan
Melalui Aspek 1, murid menguasai
pelbagai corak pergerakan dan kemahiran motor yang diperlukan untuk melakukan pelbagai
aktiviti fizikal melalui:-
i.
konsep pergerakan;
ii.
pergerakan asas yang melibatkan
pergerakan lokomotor, bukan lokomotor,
manipulasi alatan dan pergerakan
berirama,
iii. gimnastik asas;
iv. akuatik
asas; dan
v. rekreasi
dan kesenggangan.
Aspek 2 : Aplikasi Pengetahuan Dalam Pergerakan
Melalui Aspek 2, murid dapat
mengaplikasi pengetahuan berkaitan konsep, prinsip dan strategi pergerakan
dalam pembelajaran serta mengembangkan kemahiran motor dalam melaksanakan
aktiviti fizikal yang melibatkan:-
i.
konsep pergerakan;
ii.
pergerakan asas yang melibatkan
pergerakan lokomotor, bukan lokomotor,
manipulasi alatan dan pergerakan
berirama,
iii.
gimnastik asas;
iv
akuatik asas dan
v. rekreasi
dan kesenggangan.
ASPEK 5: KESUKANAN
Melalui Aspek 5, murid berkeupayaan mengukuhkan amalan Pendidikan
Jasmani menerusi elemen keselamatan, konsep sosiologi dan psikologi, prinsip
dan strategi untuk melakukan aktiviti fizikal dengan berkesan yang melibatkan:-
1. Pengurusan dan keselamatan;
2. Tanggungjawab kendiri;
3. Interaksi sosial; dan
4. Dinamika kumpulan
Ringkasan adalah seperti berikut:
Modul 1
kemahiran
|
Aspek 1
Aspek 2
Aspek 3
|
Kemahiran Pergerakan
Aplikasi Pengetahuan dalam Pergerakan
Kesukanan
|
|||
Modul 2
kecergasan
|
Aspek 3
Aspek 4
Aspek 5
|
Kecergasan Meningkatkan Kesihatan
Aplikasi Pengetahuan dalam Meningkatkan Kecergasan
Kesukanan
|
3)ASPEK 1 : KEMAHIRAN PERGERAKAN
Ø Standard Kandungan :
ü Konsep Pergerakan
ü Pergerakan asas yang
melibatkan pergerakan lokomotor,bukan lokomotor,manipulasi alatan dan
pergerakan berirama.
ü Gimnastik asas
ü Akuatik asas
ü Reareasi dan kesenggangan
Tujuan utama pengajaran dan pembelajaran Pergerakan Asas
adalah bagi membolehkan bakal guru menguasai sesuatu kemahiran atau beberapa
kemahiran yang terdapat dalam pergerakan asas ini. Pergerakan asas merupakan
salah satu proses pengajaran dan pembelajaran yang memberi pendedahan kepada
pelajar berkaitan dengan tiga pergerakan utama iaitu lokomotor dan bukan
lokomotor. Pergerakan ini juga dapat menguji ketahanan jasmani, emosi, rohani,
intelek, dan sosia (JERI).Aspek 1 ini pelajar-pelajar menguasai pelbagai corak
pergerakan dan kemahiran motor yang diperlukan untuk melakukan pelbagai
aktiviti fizikal. Definisi pergerakan
adalah sebarang bentuk gerak yang dilakukan oleh seseorang itu yang menyebabkan
dia berubah kedudukan atau kekal di tempat tersebut.Pergerakan lokomotor
ialah pergerakan yang dilakukan oleh seseorang yang menyebabkan individu itu
berubah kedudukan tempat tersebut.Pergerakan seperti berjalan dan berlari menyebabkan keseluruhan seluruh badan berubah
kedudukan disebut bergerak dan beredar. Meniru pergerakan keretapi adalah
contoh terbaik pergerakan lokomotor. Pergerakan lokomotor juga adalah dasar
yang menyokong pelaku berubah kedudukan mengikut pergerakan.Contohnya berlari,
melompat,lari sisi,skip ,lompat ketingting ,berjalan ,merangkak , guling balak,
guling sisi, galop dan guling hadapan.
Pergerakan bukan lokomotor ialah pergerakan yang tidak
mengubah kedudukan disebut bergerak tanpa beredar. Pergerakan bukan lokomotor
lebih tertumpu kepada pergerakan bahagian tubuh badan pada sendi buka-tutup dan
pusing putar. Sebagai contoh, melambung, membaling, menggolek (menggunakan
bola) dan menampar alatan kecil atau besar (menggunakan kompang). Pergerakan
bukan lokomotor bermaksud keupayaan untuk menggerakkan bahagian tubuh
badan tanpa beralih tempat. Selain itu, pergerakan ini juga merupakan kebolehan
bergerak menggunakan otot-otot kecil kerana ia lebih tertumpu. Pergerakan ini
dapat diaplikasikan sebagai rutin harian sama ada dalam tugas seharian ataupun
dalam aktiviti sukan dan rekreasi. Contoh pergerakan bukan lokomotor adalah seperti mengilas badan,
memusing, meregang,menunduk, menghayun, mengangkat, menolak, manarik, menjatuh,
mengongcang, melantun, membuai badan, dan lain-lain lagi.
Dalam pergerakan asas pelajar-pelajar hendaklah
berkebolehan melakukan pelbagai pergerakan berdasarkan konsep pergerakan iaitu
melakukan pergerakan ke ruang am yang telah
ditetapkan dan meningkat kelajuan pergerakan semasa bergerak.Manakala pergerakan lokomotor pelajar-pelajar
berkebolehan melompat pada satu jarak,mendarat dengan kedua-dua belah kaki dengan
lutut dan pergelangan kaki difleksi.Pergerakan lokomotor ini hendaklah dengan
lakuan yang betul termasuklah melompat berterusan tali yang diayun
berulang-ulang oleh dua orang rakan.Berdasarkan standard kandungan
pelajar-pelajar berkebolehan melakukan pelbagai pergerakan bukan lokomotor iaitu melakukan pergerakan fleksi badan (membongkok)
,meregang,mengilas,memusing,menolak,menarik,mengayun dan mengimbang.Gabungan
pelbagai pergerakan lokomotor
dan bukan lokomotor dalam satu rangkaian pergerakan juga dititikberatkan.Pergerakan berirama juga dapat dilakukan
apabila guru memainkan muzik atau alunan irama melalui rangkaian pergerakan
lokomotor atau bukan lokomotor dengan alatan mengikut tempo.
Aspek 1 juga
menekankan agar pelajar-pelajar berkebolehan melakukan kemahiran manipulasi
alatan dengan lakuan yang betul seperti melambung ,menggolek,menendang, menyerkap,
melantun,membaling ,menangkap,memukul dan mengelecek .Segala pelakuan di atas
guru-guru dapat pastikan pelajar-pelajar menggolek dan membaling bola bola pada satu jarak yang ditetapkan secara
individu atau kumpulan.Manipulasi alatan yang digunakan ialah bola dan aktiviti
yang dapat dijalankan ialah menangkap bola dengan serapan daya,menendang bola
yang digolekkan dan menyerkap bola yang bergerak. Berdasarkan standard
pembelajaran Pendidikan Jasmani Tahun 2 pelajar-pelajar juga berkebolehan
memukul belon ke atas dan ke hadapan dengan menggunakan pemukul berbentuk
silinder seperti bat sofbol.Kemahiran ini amat bersesuai untuk permainan
tradisional seperti ‘Rondos’ dalam aktiviti reareasi dan kesenggangan.
Pelaksanaan satu
proses pengajaran dan pembelajaran ,seseorang guru perlu meneliti dan
menganalisis teori-teori pembelajaran.Guru juga perlu memilih
pendekatan,gaya,dan kaedah yang hendak digunakan.Proses pengajaran dan
pembelajaran berkesan sekiranya pendekatan,gaya, dan kaedah yang sesuai
dipilih. Hasil daripada teori rangsanagn dan gerak balas (Teori Behaviourisme),maka
wujudlah teknik pengajarn kemahiran yang disebut sebagai Latih Tubi ( Skill
Drills) dalam Pendidikan Jasmani dan Sukan.dalam kaedah pengajaran ini ,para
pelajar melakukan kemahiran tanpa memahami apa yang mereka lakukan.Skinner yang
mempenalkan konsep Pelaziman Operan ( Operant
Conditiong).Mengikutnya,murid-murid dapat mempelajari sesuatu melalui teknik
cuba jaya dan bagi meneruskan belajar kemahiran,pelajar harus diberi pengukuhan
melalui pujian. Oleh itu, banyak kemahiran dalam Pendidikan Jasmani pelajar
diberi masa untuk cuba dan jaya bagi menguasai kemahiran sukan dan permainan
dalam Pendidikan Jasmani.
Teori Kepelbagaian
Kecerdasan mula diperkenalkan oleh Howard Gardner (1983) menerusi bukunya yang
bertajuk Frames of Mind.Tingkah laku pembelajaran manusia telah mencetuskan
satu revolusi bagi kecerdasan ( Checkly ,1997).Dalam membina pengajaran dan
pembelajaran Pendidikan Jasmani guru perlu mempelbagaikan sumber dan
aktiviti-aktiviti pembelajaran bagi memenuhi ke semua kecergasan (Armstrong ,1994).Jenis-jenis
kecerdasan iaitu:
Kinestetik
Interpersonal
Intrapersonal
Logik / Matematik
Muzik/Lirik
Semulajadi
Linguistik
Ruang
Definisi rekreasi ialah aktiviti yang terancang yang dilakukan untuk memenuhi masa
lapang bukan untuk tujuan pertandingan tetapi untuk memperoleh
keseronokan,ketenangan minda dan merehatkan badan. Reakreasi terbahagi kepada
reakreasi dalam dan reakreasi luar.Contoh rekreasi dalam ( in door) ialah
badminton,squash ,boling manakala rekreasi luar (out door) ialah
abseiling,perkhemahan ,bola sepak dan lain-lain. Definisi kesenggangan ialah masa
terluang yang digunakan melakukan aktiviti yang menyeronokkan dan memberi
kepuasan kepada seseorang individu. Jenis-jenis kesenggangan ialah masa
terluang (free time),masa senggangan (leisure time) dan penggunaan masa lapang.
Gimnastik pendidikan
boleh didefinisikan sebagai satu pendekatan dalam pendidikan di Malaysia.
Gimnastik pendidikan ini ianya memberikan tumpuan kanak-kanak kepada
pembelajaran dan pengajaran yang unik dari beberapa segi iaitu dari segi gaya
pergerakan, pembelajaran dan perkembangan seseorang pelajar atau kanak-kanak.
Konsep gimnastik pendidikan dilakukan dengan tujuan yang tertentu adalah untuk
meningkatkan keupayaan kanak-kanak dalam setiap pergerakan. Setiap pergerakan
yang dibuat membolehkan kanak-kanak atau pelajar mempelajari sesuatu yang baru
dalam pelajaran mereka. Selain itu, pendidikan gimnastik juga memberi peluang
untuk lihat
pergerakan yang dapat dilakukan oleh murid. Kadang kala kanak-kanak tidak pasti
yang dapat melakukan pergerakan-pergerakan yang ditunjukkan oleh guru. Tetapi
apabila kanak-kanak itu mencuba aktiviti yang dibuat, guru akan dapat mengenal
pasti kebolehan kanak-kanak dalam gimnastik. Akuatik asas membolehkan
pelajar menguasai kemahiran keyakinan dan keselamatan di air.Pelajar-pelajar
hendaklah mematuhi peraturan di sekitar kolam dan di dalam air. Mereka juga
dapat berdiri dalam air dari posisi apungan lentang.Pelajar bukan sahaja dapat
menguasai asas renang tetapi dapat melakukan dengan lakuan yang betul.
4)ASPEK 2 APLIKASI PENGETAHUAN DALAM PERGERAKAN
Ø Standard Kandungan :
ü Konsep Pergerakan
ü Pergerakan asas yang
melibatkan pergerakan lokomotor,bukan lokomotor,manipulasi alatan dan
pergerakan berirama.
ü Gimnastik asas
ü Akuatik asas
ü Reareasi dan kesenggangan
Aspek 2 pelajar-pelajar
dapat mengaplikasi pengetahuan berkaitan konsep,prinsip dan strategi
pergerakan dalam pembelajaran serta mengembangkan kemahiran motor dalam
melaksanakan aktiviti fizikal. Jenny (1961) dan Williams (1964) berpendapat
bahawa Pendidikan Jasmani memberi pendidikan melalui aktiviti fizikal dan
matlamatnya mempengaruhi semua perkembangan fizikal termasuk perkembangan
mental dan sosial.Pergerakan
lokomotor dalam Pendidikan Jasmani murid-murid
berkebolehan melakukan pelbagai pergerakan berdasarkan konsep pergerakan seperti lompat skip yang merupakan gabungan antara aktiviti berjalan dan lompat
ketingting.Cara melakukan ketingting ialah dengan melangkah kaki ke depan, kemudian ketingting menggunakan kaki yang sama. Seterusnya pelajar-pelajar
hendaklah langkah kaki sebelah lagi ke depan dan ketingting menggunakan kaki
yang sama. Corak pergerakannya ialah dengan memindahkan berat badan di atas
kaki secara berselang seli. Lompat gallop (mencongklang)
merupakan pergerakan ke depan dengan menggunakan satu kaki mendahului
pergerakan secara cepat.Pergerakan
melompat ialah boleh berlaku di mana ketika melompat berat badan
berada diatas kedua-dua belah kaki. Cara melompat ialah dengan melonjakkan kaki
daripada lantai dan mendarat kedua-dua belah kaki engan serentak.
Pergerakan menggelongsor adalah
dengan melangkah menggunakan satu kaki dan diikuti dengan sebelah kaki lagi.
Berat badan dipindahkan dari kaki depan dan ditutup dengan kaki belakang. Kaki
yang sama akan sentiasa dijadikan kaki yang mendahului pergerakan.Pergerakan
melantun ini berlaku apabila badan bergerak ke atas dan ke bawah atau
badan bergerak ke depan dan ke belakang secara beritama pantas dan di lakukan
secara berterusan. Sebagai contoh permainan bola tampar.
Dalam Aspek 2 ,pelajar-pelajar mengaplikasi pengetahuan dalam pergerakan dan dapat mengenalpasti ciri-ciri perlakuan pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor.Pergerakan bukan lokomotor seperti membongkok pelajar-pelajar hendaklah membongkok badan ke bawah dan secara perlahan-lahan menegakkkan badan manakala menghayun ialah satu pergerakan bulat atau separuh bulat mengelilingi satu titik tengah yang tetap. Menghayun adalah pergerakan lentikan pergi dan balik semula yang dilakukandengan tubuh badan, tangan atau kaki. Selain itu, menghayunkan juga boleh menggunakan tangan dan kaki ke kiri dan ke kanan ataupun dari depan ke belakang.
Dalam Aspek 2 ,pelajar-pelajar mengaplikasi pengetahuan dalam pergerakan dan dapat mengenalpasti ciri-ciri perlakuan pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor.Pergerakan bukan lokomotor seperti membongkok pelajar-pelajar hendaklah membongkok badan ke bawah dan secara perlahan-lahan menegakkkan badan manakala menghayun ialah satu pergerakan bulat atau separuh bulat mengelilingi satu titik tengah yang tetap. Menghayun adalah pergerakan lentikan pergi dan balik semula yang dilakukandengan tubuh badan, tangan atau kaki. Selain itu, menghayunkan juga boleh menggunakan tangan dan kaki ke kiri dan ke kanan ataupun dari depan ke belakang.
Pergerakan Menolak dan menarik dapat dilakukan dengan menurunkan kuasa badan ke atas kuasa
rintangan. Menolak menjauhkan objek dari badan atau menjauhkan badan dari objek
. Pergerakan ini dilakukan dengan menggunakan tangan dan lengan, tapak dak
kaki, bahu, dan pinggul. Manakala menarik adalah mendekatkan atau
merapatkan objek kepada badan. Biasanya pergerakan ini dilakukan dengan menggunakan
tangan.Pelajar-pelajar hendaklah melakukan dengan postur badan yang betul.Memusing
juga merupakan pergerakan bukan lokomotor boleh dilakukan dengan memusing
tangan bermula dari depan ataupun dari belakang.pelajar yang dalam keadaan
duduk duduk dan memusingkan badan mengikut pergerakan arah jam ataupun
sebaliknya. Pelajar memusingkan badan pada aras pinggang bermula dari arah kiri
ataupun dari arah kanan.Pergerakan membongkok ini membawa
bahagian-bahagian badan rapat antara satu sama lain. Sendi engsel membenarkan
bahagian badan dibongkok kehadapan dan kebelakang sahaja.Kapasiti bahagian
badan yang boleh dibongkok bergantung kepada struktur sendi terlibat.Pergerakan Meregang adalah ekstensi
atau hiperektensi bahagian-bahagian badan. Ekstensi bermaksud pengembalian
bahagian badan ke kedudukan rentang selepas ia difleksibel atau dilipat.
Hiperektensi pula ialah renyangan melebihi 180’.Pelajar-pelajar hendaklah
melakukan pergerakan mengilas dengan berhati-hati dan boleh
dilakukan apabila bahagian atas badan berpusing dan bahagian bawah hanya berada
di satu tempat sahaja. Sementara itu, pusingan berlaku apabila seluruh badan
berputar dia ats suatu tapak. Selain itu, mengilas adalah pusingan badan atau
bahagian badan mengelilingi paksi panjang tanpa menghera dasar menyokong.
Mengilas hanya boleh berlaku dalam arah bulatan sahaja. Sebagai contoh, badan
boleh dikilas pada paksi panjang. Mengimbang dalam pergerkan bukan lokomotor adalah penting kerana adanya kestabilan.
Terdapat beberapa teknik mengimbang iaitu antaranya ialah sokongan kaki,
sokongan sisi, sokongan dua lutut, sokongan pada lantai, sokongan pada kerusi,
sokongan satu lutut, sokongan dua tangan satu kaki, sokongan belakang, sokongan
satu tangan satu kaki, sokongan dengan rakan seperti aktiviti kereta sorong dan
sebagainya. Secara kesimpulannya mengikut Burton(1977), kesemua pergerakan
merupakan variasi 18 pergerakan asas.Pergerakan
berirama juga terdapat dalam standard kandungan di mana para pelajar dapat
mengaplikasi konsep pergerakan mengikut irama.Proses mengenalpasti pergerakan
lokomotor dan bukan lokomotor yang sesuai dalam satu rangkaian pergerakan
mengikut tempo.
Pola pergerakan dalam gimnastik terdiri daripada enam
pola iaitu pergerakan statik, pergerakan pusingan/putaran, pergerakan hambur, pergerakan
hayunan, layangan,dan pergerakan ketika mendarat.Imbangan ialah kestabilan yang
dihasilkan oleh pengagihan berat yang sama rata di kedua-dua belah paksi
menegak, yang juga mempunyai ciri-ciri kesepaduan unsur-unsur estetik yang
menarik. Imbangan juga boleh difahami sebagai kebolehan seseorang mengekalkan
posisi badannya ketika dia berada Imbangan dalam keadaan tetap atau semasa
melakukan sesuatu aktiviti. Contoh-contoh imbangan ialah seperti, aksi-aksi
berjalan, berlari, melompat, mengguling, meloncat serta meluncur yang merupakan
antara lakuan memindahkan beban yang lazim. Contoh lain ialah berjalan sambil
menjengket di atas garisan lurus dan juga berjalan di atas bangku gimnastik.
5) ASPEK 5 –KESUKANAN
Ø Standard Kandungan :
ü Pengurusan dan keselamatan
ü Tanggungjawab Kendiri.
ü Interaksi Sosial
ü Dinamika Kumpulan
Konsep aspek ini adalah pengalaman aktiviti
kehidupan harian yang sihat dan menjauhi tingkah laku berisiko secara
berterusan.Tumpuan diberi kepada penyelesaian konflik, pengurusan stres, kemahiran
merancang, pemakanan, penyalahgunaan bahan dan pencegahan dadah.Pengurusan dan keselamatan hendaklah
diambil kira seperti memakai pakaian yang bersesuaian untuk Pendidikan Jasmani
atau bersukan seperti gunakan kasut yang sesuai untuk mengelakkan tersadung dan
terjatuh.Pelajar-pelajar Sentiasa memanaskan badan dahulu sebelum bersukan.Pelajar-pelajar
yang tidak sihat seperti demam,sakit atau lelah perlu elakkan diri dari
bersukan.Sekiranya pelajar-pelajar baru pulih dari kecederaan atau selesema juga
perlu elak daripada bersukan.Pelajar-pelajar hendaklah mengikut peraturan
semasa bersukan, di mana ia boleh melindungi daripada kecederaan.Guru-guru
hendaklah menggunakan teknik yang betul semasa mengajar dan murid- murid
hendaklah mematuhi skil-skil yang betul.Aktiviti-aktiviti yang dijalankan
hendaklah di kawasan yang terselamat daripada berlaku bencana dan kecederaan
manakala alatan yang digunakan hendaklah selamat ,tidak rosak dan juga fungsi
alatan digunakan pada tempat yang betul.Pelajar-pelajar hendaklah mematuhi
peraturan keselamatan di tempat aktiviti yang dijalan bagi keselesaan dan
faktor-faktor keselamatan.
Tanggungjawab kendiri dapat dinilai melalui keyakinan dan keberanian sememangnya dapat
diterapkan dalam aktiviti pergerakan asas iaitu apabila murid-murid diberi
peluang untuk mencuba melakukan pelbagai aktiviti dan seterusnya dapat
mencungkil kebolehan yang ada pada diri masing-masing. Apabila mereka berjaya melakukannya secara tidak langsung mereka
akan lebih beryakinan dengan kemampuan mereka sendiri.Pelajar-pelajar dapat
melibatkan diri dan mengambil bahagian secara aktif dan juga menerima cabaran
dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.Pelajar-pelajar lebih bersikap
terbuka menerima kemenangan dan kekalahan dalam permainan secara positif.Perasaan
ingin mencuba dan memperoleh kemenangan apabila terdapat pertandingan yang
dijalankan menunjukkan ada keyakinan dan tanggungjawab kendiri dalam minda dan
diri mereka.
Menurut Maryati dan Suryawati (2003) interaksi sosial dibahagi terdiri daripada
interaksi antara individu dan individu.Hubungan ini boleh terjadi interaksi
positif ataupun negatif. Interaksi positif, jika jika hubungan yang terjadi
saling menguntungkan. Interaksi negatif, jika hubungan timbal balik merugikan
satu pihak atau keduanya (bermusuhan).Kedua ialah interaksi antara individu dan
kumpulan.Interaksi boleh dilihat ketika permainan kecil yang melibatkan
kumpulan.Interaksi sosial juga berlaku antara kempulan dan kumpulan.Pelajar-pelajar
dapat berkomunikasi antara rakan,guru dan ahli kumpulan semasa melakukan
aktiviti fizikal.Interaksi sosial ini menunjukkan pelajar-pelajar berkebolehan
berkomunikasi dalam pelbagai cara semasa melakukan aktiviti fizikal.
Semangat berpasukan atau dinamika kumpulan boleh ditakrifkan
sebagai kemahuan untuk melakukan sesuatu secara berkumpulan. Semangat berpasukan
ini dapat disemai apabila murid-murid melakukan pergerakan lokomotor dan bukan
lokomotor secara berkumpulan. Melalui aktiviti berkumpulan ini, secara tidak
langsung murid akan menunjukkan nilai saling bantu-membantu dan semangat
berpasukan antara satu sama lain. Semangat bantu-membantu dan tolong menolong
dapat disemai dalam kerja yang dihasilkan. Mereka akan tidak bosan dan berasa gembira
serta seronok dengan aktiviti yang melibatkan perkara-perkara tersebut. Oleh
yang demikian, murid-murid dapat meneroka setiap kemahiran yang dilakukan
dengan rasa seronok.Pelajar-pelajar juga dapat memilih sendiri rakan untuk
membentuk kumpulan.Selain daripada itu terdapat pelbagai aktiviti secara
berpasangan dan kumpulan yang membolehkan mereka lebih mesra dan mengenali
rakan mereka dan seterusnya mereka dapat bekerjasama dan saling bantu-membantu
dalam kumpulan.
Selain itu, melalui aktiviti seperti ini ia mampu untuk memupuk semangat
toleransi dan kerjasama, di samping dapat membentuk kepimpinan serta sahsiah
yang baik sebagai seorang bakal guru. Selain itu, matlamat pergerakan ini ialah
dapat memberi pendedahan dan latihan kemahiran pergerakan lokomotor,
meningkatkan kemahiran koordinasi dan pergerakan kanak-kanak, mendorong
kanak-kanak untuk memahami pertalian antara pergerakan asas dengan
elemen-elemen pergerakan ( ruang, masa, kuasa ), dan meningkatkan kecergasan
fizikal dan mental kanak-kanak
RUMUSAN
Pendidikan Jasmani dapat
membantu perkembangan diri individu serta memberi penekanan kepada perkembangan
fizikal,sosial,mental dan emosi individu.bagi kanak-kanak,tanggungjawab untuk
menjaga kesihatan diri sendiri perlu dipupuk dari kecil lagi.Kesihatan yang
dimaksudkan merangkumi bukan sahaja kesihatan fizikal tetapi juga kesihatan
mental,emosi dan sosial.Kecergasan fizikal yang sempurna membolehkan golongan
remaja dan dewasa mengatasi kesukaran ketika menyempurnakan tugasan-tugasan
yang diberikan.Pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani dapat membina
atau membentuk masyarakat menjadi cergas melalui aktiviti fizikal dan amalan
kecergasan.Selain itu,Pendidikan Jasmani dapat membentuk sahsiah dan disiplin
diri yang sesuai dengan norma-norma masyarakat.Masyarakat hendaklah menjadikan
senaman dan aktiviti fizikal sebagai rutin harian serta dilaksanakan secara
berterusan.
Perkembangan
kecergasan terutama aktiviti yang melibatkan kapasiti aerobik dan kekuatan
adalah penting dan boleh mengurangkan risiko kecederaan dan penyakit-penyakit
kronik.Biasanya kanak-kanak yang cergas akan dapat mengekalkannya kesihatan
yang baik sehingga dewasa.Manusia akan terangsang untuk menyertai
aktiviti-aktiviti rekreasi dan terus bergiat cergas sepanjang hayat jika
aktiviti itu mendatangkan keseronokan dan kepuasan kepada mereka. “Badan sihat
otak cergas”.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan