2.5TAHAP KAJIAN
Pada peringkat ini terdapat pada
langkah 5 dalam lesson plan saya di mana menggalakkan sumbangsaran idea yang
luar biasa .Galakan begini akan merangsang murid untuk berfikir luar daripada
kemampuan supaya murid mempunyai idea menarik,tidak bersifat konvensional dan
bersifat biasa sahaja.Pada peringkat ini juga,pemikiran kreatif murid yang
kreatif akan member cadangan bernas untuk memberikan pendapat dan komen
terhadap apa yang dilalui sebagai satu bentuk refleksi diri. Demikian
juga dengan Hasan Langgulung (1981) mengatakan bahawa kaedah itu sebenarnya
bermaksud jalan untuk mencapai tujuan. Jadi apa sahaja cara tindakan dan
aktiviti yang dilakukan oleh guru untuk memberi kefahaman kepada pelajar bagi
mencapai objektif pengajaran maka itu adalah kaedah, walaupun ia tidak
mempunyai nama-nama khas, seperti yang dibawa oleh Sharifah Alwiah, Atan Long
(1981) dan lain-lain.
Berdasarkan kepada ini bermakna
tidak ada satu kaedah yang terbaik untuk semua mata pelajaran bagi semua
pelajar dalam semua keadaan. Kaedah harus berubah mengikut keadaan masa, tempat
dan pelajar. Dengan demikian, guru harus pandai memilih kaedah yang baik, yang
sesuai dengan keadaan masa, tempat dan pelajar.Al-Kailany (1986) menyenarai
sedikit panduan kepada guru sebelum mengaplikasi sesuatu kaedah pengajaran,
antaranya ialah:
1. Kaedah mestilah sesuai dengan
tujuan dan matlamat pelajaran
2. Kaedah mesti sejajar dengan
objektif pelajaran yang hendak dicapai
3. Kaedah juga haruslah sesuai
dang tabiat (nature) pelajaran yang diajar
4. Kaedah mesti sepadan atau
setara dengan umur pelajar.
5. Kaedah itu mestilah yang boleh
atau mampu diaplikasi oleh guru.
6. Mempunyai masa yang cukup
untuk mengaplikasikan kaedah berkenaan.
7. Kaedah yang dipilih mestilah
sesuai dengan kemudahan yang ada.
Cara pembelajaran yang terbaik
ialah melalui seni. Kemahiran berfikir secara abstrak dan kemahiran kreatif
boleh dirangsang melalui mata pelajaran seni. Hidup pada hari ini terlalu
banyak maklumat. Amat mustahil untuk kita memperoleh dan menyimpan semua info
atau maklumat. Seni berbeza kerana ia bersifat abstrak. Kadangkala apabila kita
melihat lukisan sahaja, kita akan berasa tenang. Jelas kepada kita bahawa seni
sebagai ekspresi diri.
Di samping itu, matlamat yang
hendak dituju juga mestilah terang dan jelas. Strategi pengajaran ialah satu
yang sangat penting dalam setiap aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Congelosi (1992) mencadangkan bahawa setiap pengajaran harus terlebih dahulu
disediakan rancangannya dan dalam rancangan pengajaran ini harus mempunyai
perkara-perkara berikut, iaitu:
1. Tujuan am (learning goal)
2. Objektif pelajar (specific
objective)
3. Langkah-langkah pengajaran
yang mengandungi aktiviti-aktiviti tertentu untuk
menolong pelajar mencapai objektif
pelajaran
4. Perlu ada makanisma untuk
memantau kemajuan pelajar
5. Penilaian (sumative
evaluation) untuk mengukur pencapaian pelajar
ANALISIS-PERKAITAN 5 TAHAP
PERKEMBANGAN PEMIKIRAN KREATIF FISHER DENGAN PERKEMBANGAN DIRI KANAK-KANAK
Semasa pengajaran dan pembelajaran seseorang guru
boleh menggunakan kaedah-kaedah yang telah dipelajari. Kaedah yang dipilih haruslah bersesuaian
dengan tahap kognitif dan psikomotor pelajar.
Bagi memudahkan pengajaran dan pembelajaran dicadangkan guru
mengaplikasikan strategi, kaedah, teknik dan pengajaran dan pembelajaran yang
sesuai dengan perkembangan murid.
Pendekatan pengajaran berpusatkan guru, pelajar dan berpusatkan
bahan seperti penggunaan ICT. Kanak-kanak
pada peringkat rendah mempunyai otot-otot yang belum matang. Untuk itu latihan
pergerakan dan seni visual yang kerap akan dapat memantapkan pergerakan
ototnya.Contohnya yang memegang pensel dengan baik supaya tulisan menjadi
cantik dan kemas.Ianya memerlukan latih tubi yang kerap Pada peringkat ini
mereka mula belajar mengenai emosi dan perasaan orang lain Melalui seni juga
,kanak-kanak akan dapat memahami dan meluahkan perasaan terutama ketika melukis
dalam seni visual.Jika emosinya stabil lukisan yang dihasilkan akan cantik dan
kreatifnya akan lebih menyerlah. Setiap kanak-kanak yang lahir
akan melalui proses perkembangan dan proses perkembangan bagi seseorang manusia
adalah sehingga ke akhir hayat mereka. Terdapat tiga bahagian yang amat penting
untuk mengklasifikasikan seseorang itu iaitu perkembangan fizikal. emosi dan
sosial. Ahli-ahli psikologi telah memberi pelbagai definisi berkaitan dengan
perkembangan ini. Seseorang itu dapat dilihat jika telah melalui proses
perkembangan apabila terdapat perubahan-perubahan tertentu contohnya, perubahan
pada tingkah laku. Jika sebelum ini, tingkah lakunya lebih kepada meniru
perlakuan atau perbuatan ibu, bapa atau orang yang hampir dengan mereka, tetapi
apabila telah melalui proses perkembangan tingkah laku kanak-kanak ini lebih kepada
tingkah laku sendiri dan lebih meluas. Perkembangan kanak-kanak dipengaruhi
oleh pelbagai faktor dan adakalanya, terdapat juga beberapa punca yang boleh
merencatkan perkembangan fizikal, emosi dan sosial kanak-kanak. Antara punca
yang paling nyata adalah cara pendidikan dan pendedahan yang diberikan oleh ibu
bapa kanak-kanak itu.
Perkembangan sosial kanak-kanak
dapat dikaji berdasarkan beberapa aspek penting seperti aspek peniruan,
aktiviti ketika bermain, persahabatan dan hubungan di antara rakan sebaya yang
lain. Perbincangan berkaitan dengan sosial ini sebenarnya tidak akan lengkap
jika tidak dikaitkan dengan teori yang sangat berkait rapat dengan sosial iaitu
teori yang di bawa oleh Erik Erikson atau lebih dikenali dengan Teori
Perkembangan Psikososial Erikson. Erikson menerangkan bahawa perkembangan
sosial manusia sebagai satu siri perkembangan yang terdiri daripada lapan
peringkat dan setiap peringkat mengandungi kecenderungan atau keinginan yang
berkonflik. Setiap peringkat perkembangan mengikut usia mempunyai cerita dan
kita dapat ketahui setiap perkembangan manusia sejak lahir.
Perkembangan sosial kanak-kanak
dapat dikaji berdasarkan beberapa aspek penting seperti aspek peniruan,
aktiviti ketika bermain, persahabatan dan hubungan di antara rakan sebaya yang
lain. Perbincangan berkaitan dengan sosial ini sebenarnya tidak akan lengkap
jika tidak dikaitkan dengan teori yang sangat berkait rapat dengan sosial iaitu
teori yang di bawa oleh Erik Erikson atau lebih dikenali dengan Teori
Perkembangan Psikososial Erikson. Erikson menerangkan bahawa perkembangan
sosial manusia sebagai satu siri perkembangan yang terdiri daripada lapan
peringkat dan setiap peringkat mengandungi kecenderungan atau keinginan yang
berkonflik. Setiap peringkat perkembangan mengikut usia mempunyai cerita dan
kita dapat ketahui setiap perkembangan manusia sejak lahir.
Kesimpulannya kecerdasan
kinestatik menerusi penerokaan, membolehkan murid mendapat pengalaman yang
menarik dalam pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, luahan ekspresi juga
penting pada seni dalam pendidikan. Murid juga perlu didedahkan dengan
unsur-unsur perasaan dan emosi supaya tahu bagaimana untuk mengurus emosi
supaya dapat meluahkan perasaan terhadap ekspresi diri.
Setiap kanak-kanak yang lahir
akan melalui proses perkembangan dan proses perkembangan bagi seseorang manusia
adalah sehingga ke akhir hayat mereka. Terdapat tiga bahagian yang amat penting
untuk mengklasifikasikan seseorang itu iaitu perkembangan fizikal. emosi dan
sosial. Ahli-ahli psikologi telah memberi pelbagai definisi berkaitan dengan
perkembangan ini. Seseorang itu dapat dilihat jika telah melalui proses
perkembangan apabila terdapat perubahan-perubahan tertentu contohnya, perubahan
pada tingkah laku. Jika sebelum ini, tingkah lakunya lebih kepada meniru
perlakuan atau perbuatan ibu, bapa atau orang yang hampir dengan mereka, tetapi
apabila telah melalui proses perkembangan tingkah laku kanak-kanak ini lebih
kepada tingkah laku sendiri dan lebih meluas. Perkembangan kanak-kanak
dipengaruhi oleh pelbagai faktor dan adakalanya, terdapat juga beberapa punca
yang boleh merencatkan perkembangan fizikal, emosi dan sosial kanak-kanak.
Antara punca yang paling nyata adalah cara pendidikan dan pendedahan yang
diberikan oleh ibu bapa kanak-kanak itu.
Teknik sumbangsaran
Sumbangsaran adalah satu kaedah
untuk mendapatkan alternatif penyelesaian masalah. Ia juga dikenali sebagai percambahan fikiran
di mana semua orang dalam kumpulan dapat menyumbangkan fikiran dan pendapat
terhadap sesuatu topik yang dibincangkan.
Untuk membolehkan aktiviti sumbangsaran dijalankan dengan berkesan
prinsip asas sumbangsaran harus dipatuhi
iaitu topik perbincangan hendaklah sesuai dengan kebolehan murid.kumpulan
terdiri dari murid yang pelbagai kebolehan.
Pada peringkat ini guru perlu
membuat penyesuaian dengan bentuk-bentuk emosi yang diingini dengan tidak
diingini.Seni merupakan asas perkembangan individu dan jika diajar dengan baik
maka dapat merangsang kepekaan deria kerana semua deria merupakan ruang bagi pembelajaran.
Kanak-kanak akan dapat meluahkan perasaan mereka tentang isu-isu persekitaran
yang member kesan kepada mereka.Ini membolehkan
mereka menyentuh , merasa dan meneroka sebarang keberangkalian melalui interaksi dan pemahaman terhadap persekitaran.
Penting untuk disedari bahawa kreativiti adalah sebuah proses. Ada dua
jenis utama kreativiti iaitu kreativiti intuitif dan kreativiti
analitik. Kreativiti intuitif adalah jenis kreativiti yang terjadi secara
spontan melalui penambahbaikan. Kreativiti analitik pula adalah apa yang kita
gunakan, yang apabila kita merancang untuk tujuan yang telah ditetapkan. Proses
kreatif biasanya akan menggabungkan kreativiti intuitif dan analitik.
KAJIAN-perkaitan AKTIVITI PEMBELAJARAN DENGAN PERKEMBANGAN KREATIVITI
Kreativiti bersangkut dengan pemikiran kreatif.
Berfikiran kreatif bermaksud berfikir di luar kotak. Ia juga berkait dengan
keupayaan seseorang menyelesaikan masalah.Perkembangan ialah satu proses di
mana individu mencapai kematangan.Ia merupakan perubahan berkualiti iaitu sifat
perubahan yang tidak dapat ditukar secara kuantiti tetapi ternyata perubahan
yang berlaku memperlihat sifat yang berlainan daripada peringkat yang terlebih
dahulu. Justeru pembentukan falsafah pendidikan perlu fokus terhadap melahirkan
individu yang mempunyai sifat kritikal dan analitikal dengan memberi peluang
kepada murid untuk menyoal dan guru perlu menyediakan jawapan yang bersesuaian.
Menurut perkembangan Fisher, kanak-kanak perlu diberi rangsangan diperingkat
permulaan setiap pengajaran dimulakan. Guru perlu merancang bagaimana hendak
menarik minat setiap orang murid dalam kelas untuk menarik minat dan menyukai
matapelajaran yang diajar.Secara
ringkasnya, Lowenfeld menjelaskan bahawa kreativiti seseorang murid itu
boleh diukur melalui empat komponen utama iaitu kelancaran, fleksibel, keaslian
dan kepekaan.
Kelancaran (Fluency)
Idea dan pendapat diterjemahkan secara
spontan serta pantas. Pada peringkat ini, murid berupaya menghubungkan dan
mengaitkan sesuatu perkara dengan perkara yang lain selain memikirkan
kemungkinan-kemungkinan terhadap idea tersebut. Berupaya menginterasikan
kemungkinan-kemungkinan dan alternatif kepada penyediaan masalah.
Fleksibel(Flexibility)
Pada peringkat ini, murid mula mempamerkan semangat toleransi dan bertolak ansur. Mereka mampu menyesuaikan diri dengan pelbagai keadaan dan situasi selain mempunyai keyakinan tinggi terhadap apa yang dilakukan. Sanggup menerima cabaran yang pelbagai dan sedia menghadapi cabaran tersebut dengan fikiran yang terbuka dan positif. Murid di dalam proses ini memandang cabaran sebagai satu proses pembelajaran.
Pada peringkat ini, murid mula mempamerkan semangat toleransi dan bertolak ansur. Mereka mampu menyesuaikan diri dengan pelbagai keadaan dan situasi selain mempunyai keyakinan tinggi terhadap apa yang dilakukan. Sanggup menerima cabaran yang pelbagai dan sedia menghadapi cabaran tersebut dengan fikiran yang terbuka dan positif. Murid di dalam proses ini memandang cabaran sebagai satu proses pembelajaran.
Keaslian(Originality)
Murid yang kreatif sentiasa mencari idea baru dan asli selain mempunyai idea luar biasa. Tidak konservatif dan tidak stereotaip serta sering mempunyai kebolehan dan kelaziman yang berlainan.
Murid yang kreatif sentiasa mencari idea baru dan asli selain mempunyai idea luar biasa. Tidak konservatif dan tidak stereotaip serta sering mempunyai kebolehan dan kelaziman yang berlainan.
Kepekaan(Sensitivity)
Pada peringkat ini, murid mempunyai daya kepekaan yang tinggi terhadap aspek keperluan rakan sebaya dan sekeliling. Ini termasuk kepekaan terhadap ciptaan, nilai estetika terhadap objek, proses artistik terhadap objek di samping penekanan.
Pada peringkat ini, murid mempunyai daya kepekaan yang tinggi terhadap aspek keperluan rakan sebaya dan sekeliling. Ini termasuk kepekaan terhadap ciptaan, nilai estetika terhadap objek, proses artistik terhadap objek di samping penekanan.
Murid tidak lagi terikat dengan peraturan bilik darjah tradisional
yang tidak sesuai lagi digunakan. Pelajar bebas bergerak dalam kawasan yang
difikirkan perlu dan selamat. Mereka tidak hanya terkongkong di atas kerusi
sahaja sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran. Namun begitu, pelajar
perlu mematuhi arahan yang diberikan oleh guru.
Dari segi penggunaan ruang pula, pelajar digalakan menggunakan ruang dengan baik. Mereka boleh memilih ruang yang sesuai dengan bentuk persembahan. Sekiranya ruang tidak mencukupi, pelajar boleh mengubah susunan kerusi dan meja. Pengalaman ini banyak membantu pelajar dalam meningkatkan kreativiti mereka.
Guru juga boleh membawa pelajar keluar dari bilik darjah untuk membuat pemerhatian, catatan, penyelidikan, rakaman serta ujikaji. Pelajar boleh menggunakan pengalaman sedia ada untuk digabungkan dengan pengalaman baharu untuk mendapatkan hasil. Pengalaman ini dapat merangsang minda pelajar agar bertindak lebih kreatif, dan mengalami suasana pembelajaran yang seronok.
Dari segi penggunaan ruang pula, pelajar digalakan menggunakan ruang dengan baik. Mereka boleh memilih ruang yang sesuai dengan bentuk persembahan. Sekiranya ruang tidak mencukupi, pelajar boleh mengubah susunan kerusi dan meja. Pengalaman ini banyak membantu pelajar dalam meningkatkan kreativiti mereka.
Guru juga boleh membawa pelajar keluar dari bilik darjah untuk membuat pemerhatian, catatan, penyelidikan, rakaman serta ujikaji. Pelajar boleh menggunakan pengalaman sedia ada untuk digabungkan dengan pengalaman baharu untuk mendapatkan hasil. Pengalaman ini dapat merangsang minda pelajar agar bertindak lebih kreatif, dan mengalami suasana pembelajaran yang seronok.
Dalam
konteks perkembangan kreativiti, Piaget dan Vygotsky bersetuju berkenaan
kebaikan bermain dalam mengembangkan kreativiti kanak-kanak. Kreativiti boleh
dirangsang melalui aktiviti bermain. Bagi kanak-kanak, masa bermain merupakan
masa yang penuh dengan keseronokan dan cabaran. Justeru, rangsangan melalui
permainan berbentuk akademik juga perlu diwujudkan. Sebagai contoh, guru boleh
menggalakkan aktiviti seperti aktiviti melukis, menconteng, membuat kolaj, “sandplay” dan sebagainya.
Apabila
bermain, kanak-kanak menggunakan daya imaginasi ketika bermain. Menurut Piaget
dan Vygotsky, imaginasi terikat kepada cara bagaimana kanak-kanak memahami
dunia persekitarannya dan perkara-perkara yang berlaku di sekeliling mereka.
Murid juga seharusnya diberikan peluang untuk memilih bahan dan alatan yang
boleh digunakan untuk pelbagai aktiviti bermain dan aktiviti seni.
Oleh
itu, dalam pengajaran dan pembelajaran, adalah berfaedah jika guru menyediakan
aktiviti-aktiviti yang berbentuk permainan untuk mengembangkan kreativiti
kanak-kanak.
Kanak-kanak
dilahirkan dengan mempunyai sifat yang dinamik serta berkembang mengikut fitrah
semula jadi proses tumbesaran mereka. Hasil kerja seni visual yang
dihasilkan berfungsi sebagai alat
komunikasi dan merupakan refleksi pemikiran kanak-kanak. Kurikulum persekolahan
kebangsaan mendukung hasrat mulia negara bagi menyediakan pendidikan bertaraf
dunia kepada generasi masa kini dan akan datang.
Antara aktiviti untuk menjadikan murid lebih ekspresif ialah
melaksanakan permainan yang bersifat koperatif dan sukan. Dalam permainan
koperatif murid dibimbing agar membesar menjadi insan yang murni seperti
bekerjasama. Permainan Rekaan Guru atau rekaan kanak-kanak itu sendiri boleh dijalankan.
Permainan rekaan guru di mana guru perlu memahami murid-muridnya
dari segi kebolehan dan kemahiran, minat, pendekatan iaitu terarah iaitu guru
akan mengawal persekitaran. Guru juga boleh mengubahsuai permainan dari segi
jenis, ruang dan peralatan serta bahan. Permainan rekaan guru hendaklah
menjadikan pembelajaran menarik dan dapat menarik perhatian murid-murid.
Permainan kanak-kanak boleh dikategori dalam spektrum berkaitan kreativiti.Ia dijalankan secara serentak. Guru bertindak sebagai fasilitator dan sama-sama berinteraksi dengan pelajar. Guru seharusnya mempercayai kebolehan setiap pelajar terutama dari sudut kognitif dan juga kemahiran motor. Sekiranya pelajar tidak ada pengalaman guru hendaklah memberikannya masa untuk membolehkannya memahirkan dirinya sehingga berjaya. Kesannya ia akan mencuba permainan baru lagi. Peruntukan masa dan bilangan ahli dalam kumpulan hendaklah ditentukan terlebih dahulu.
IMPLIKASI KEPADA PERKEMBANGAN DAN PEMBANGUNAN CIRI-CIRI INDIVIDU
TERHADAP DIRI KANAK-KANAK
Bersedia Kearah Pembelajaran
Yang Lebih Kompleks
Mengikut implikasi pengajaran dan pembelajaran oleh Jean Piaget pula
guru boleh menggunakan bahan yang konkrit bagi mengilustrasikan konsep yang
lebih kompleks. Penggunaan bahan berbentuk 3D, rajah, carta dan pengalaman
pelajar itu memberi peluang pelajar bersedia ke arah pembelajaran yang lebih
kompleks.Aktiviti seperti memberi peluang kepada pelajar mencari alternatif
dalam menyelesaikan masalah dan membuat hipotesis sendiri. Sebagai contoh, dalam
kelas Pendidikan Seni Visual guru boleh memberikan peluang kepada murid untuk
menghasilkan catan dengan menggunakan teknik yang difikir sendiri oleh
murid.Selain itu, kemukakan konsep yang luas dan tidak hanya terikat kepada
fakta-fakta dengan cara membiarkan murid meneroka dan mengkaji konsep itu
sendiri. Sebagai contoh, murid-murid boleh berfikir mengapa terjadinya siang
dan malam. Melalui cara ini, sistem pembelajaran akan lebih menarik dan pasti
menghiburkan para pelajar.
Bersifat Fleksibel
Kanak-kanak yang melalui proses perkembangan dan pembangunan dapat
menyesuaikan diri dalam pelbagai keadaan dan situasi serta optimis.Pemasalahan
yang timbul mereka akan cuba selesai dengan sebaik yang mungkin mengikut
keadaan dan kesesuaian.Mereka cuba sentiasa dalam keadaan tenang dan tidak
mudah panik.
Berfikiran Logik
Kanak-kanak ini juga dapar menghargai masa dan menghormati
masa.Mereka juga sentiasa peka dan sering berfikir secara logik dan
rasional.Setiap tingkah laku dapat membezakan yang baik dan buruk. Dengan
demikian murid-murid akan lebih mudah menjana idea dalam proses berkarya.
Pelajar terlibat dalam penemuan idea sendiri secara kreatif dan membentuk diri
mereka bekerja dengan media
Sensitif dan Peka
Individu ini mempunyai daya sensitivity yang tinggi terhadap keadaan
di sekeliling mereka termasuk gaya hidup,keperluan dan juga terhadap
deria.Kepekaan mereka terhadap alam sekitar serta mempunyai deria dalaman yang
sangat sesitif terhadap persepsi estetik.
Berfikiran Bebas
Golongan kanak-kanak ini
juga mempunyai daya pemikiran yang tidak terkongkong pada satu-satu perkara
sahaja. Golongan ini pandai dan bijak merancang agar projek dan perkara yang
dirancang selamat dan berjalan lancar. Pada kebiasaannya mereka ini sangat
berhati-hati dan bijak membuat keputusan.
Kesimpulannya, perkembangan kanak-kanak sangat penting untuk
dipelajari dan di terokai oleh setiap guru dan bakal guru agar mampu menjadikan
pengajaran dan pembelajaran yang lebih menarik dan mudah difahami.
KESIMPULAN
Sebagai kesimpulannya, 5 tahap perkembangan pemikiran Fisher amat
penting untuk mengetahui peringkat dan tahap kreativiti supaya pengetahuan
tersebut boleh dijadikan panduan dan rujukan bagi merancang aktiviti seni
visual.Murid harus diberi kebebasan untuk menentukan apa yang ingin dipelajari.
Pengajaran haruslah menjadi pengalaman yang menyeronokkan. Kesilapan dan
kealpaan murid tidak harus dijadikan sebab untuk mendenda kerana denda
mematikan langsung minat murid untuk belajar dan tidak membina kreativiti
murid. Tunjang kreativiti adalah emosi, perasaan dan kasih sayang.
Seni begitu memain peranan penting dalam dunia pendidikan kita.
Sewajarnya seni tidak dianggap sebagai satu mata pelajaran yang tiada
kepentingan dalam dunia pendidikan. Sejarah telah membuktikan bahawa seni amat
memain peranan dalam pembentukan ketamadunan manusia. Mengenali bangsa yang
berjaya ialah melalui seni selari dengan perkembangan teknologinya. Justeru
seni memainkan peranan penting dalam dunia pendidikan kita hari ini.
Pengalaman seni akan membantu pelajar dalam pembelajaran dan
perkembangan mereka dari peringkat paling asas seperti mengenali diri mereka,
mengenali seni dan kebudayaan mereka,perasaan, konsepsi dan ekspresi diri
mereka melalui media. Dalam hal ini secara
tidak langsung ia membabitkan proses pengajaran dan pembelajaran,
bagaimana seseorang guru seni mengendalikan pengajarannya. Dalam konteks
melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, seorang guru seni
harus berfikiran kreatif dan hendaklah sentiasa meransang serta membimbing
murid-muridnya agar sentiasa berfikiran kreatif dan fleksibel.
Peringkat-peringkat
perkembangan membawa perubahan yang menuju kearah tertentu serta dijangkakan.
Perkembangan dipengaruhi oleh baka dan persekitaran. Baka menentukan had
perkembangan manakala persekitaran akan membantu individu mencapai tahap
perkembangan yang maksimum. Perkembangan satu bahagian saling berhubung dengan
bahagian yang lain iaitu wujud pertalian nyata antara kematangan jasmani dan
kematangan mental.
(5167 PATAH PERKATAAN)
BIBLIOGRAFI
Atan Long (1981). Kaedah am mengajar. Kuala Lumpur: Fajar Bakti.
Azman Wan Chik (1987). Kaedah hayati amali. Kuala Lumpur:Karya Bistari.
Iberahim Hassan (2000a).
Pendidikan Seni : Matlamat dan Kepentingannya, (Kumpulan
Esei Pilihan Seni dan Muzik).Universiti Pendidikan Sultan Idris Tanjong Malim
Iberahim Hassan
(2000b). Perkembangan Psikologi Kanak-Kanak Berhubung Dengan
Pendidikan Seni.(Kumpulan Esei Pilihan Seni
dan Muzik). Universiti Pendidikan
Sultan
Idris Tanjong Malim.
Mok Soon Seng (1992). Pedagogi 2: Strategi pengajaran
pembelajaran mikro. Kuala
Lumpur: Kumpulan
Budiman.
Prof Dr Haji Abdul Shukor Hashim,Badrul
Isa,Khairezan Rahmat(2011) Perkembangan
Seni kanak-kanak.Kuala Lumpur :Open University Malaysia
Rashidi Azizan dan Abdul Razak Habib (1995). Pengajaran dalam bilik darjah, kaedah
& strategi. Kajang: Masa Enterprise.
Sharifah Alwiah Alsagoff (1986). Ilmu pendidikan: pedagogi. Kuala Lumpur:
Heinemann,
ctk. 4.
Zulkarnain B Hassan, Pendekatan dan Strategi Pendidikan PraSekolah
(Nota Kuliah),
Fakulti Pendidikan. 2009:
Universiti Industri Selangor.
Zulkifli Yaacob dan Mohd Jamel Ismail (2010).Seni dalam pendidikan.Kuala
Lumpur :Open University Malaysia
Tiada ulasan:
Catat Ulasan