RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU TAHUN 5
Tarikh / Hari
: 19 April 2012 ( Khamis )
Masa
: 10 45 – 11. 45 pagi
Kelas
: 5 Bestari
Bilangan Murid
:
36 orang
Topik
: Kebudayaan Malaysia
Sub Topik ( II )
:
Mencipta Pantun
Kemahiran
:10.1 Aras 3(i)
Menghasilkan prosa dan puisi secara
terancang, tertib dan
kemas dan menggunakan bahasa
yang tepat , indah
dan menarik
Objektif
: Murid dapat menyusun bait-bait pantun dengan betul
susunannya.
Pengetahuan Sedai Ada : Murid sudah mengetahui jenis-jenis
puisi pada
pembelajaran
lepas
Konsep
: Mencipta pantun
Bahan
: Kertas majung, papan putih,
Kad Keratan Pantun,
Lembaran Kerja
Nilai
: Yakin
kepada diri sendiri, menghargai warisan puisi
tradisional dan menghargai
kebudayaan rakyat
Malaysia.
Kemahiran
: Kemahiran Belajar, Kemahiran Berfikir, Kemahiran
Berbahasa
Berbahasa
LANGKAH / MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI P&P
|
CATATAN
|
|
AKTIVITI GURU
|
AKTIVITI MURID
|
|||
SET INDUKSI
( 5 minit )
|
Gulungan
Ajaib
|
1.Guru bertanya
khabar kepada murid -kehadiran
1.
meneka
gulungan ajaib
3.Guru membuka gulungan ajaib –pantun empat kerat
|
1. murid menjawab pertanyaan guru
2. murid meneka dengan penuh teruja
|
Bahan :
§ Gulungan kertas maajung- gulungan ajaib
Teknik :
§ Soal jawab
|
PERKEMBANGAN
LANGKAH 1
( 10 minit )
|
Petikan pantun empat kerat
|
1. Guru mengarahkan murid membaca pantun dengan
nada, gaya dan intonasi yang sesuai
|
1.
Murid membaca rangkap pantun yang diberi
2.
Murid menyatakan maksud pantun yang diberi
|
Bahan :
§ Kertas majong
Kaedah :
§ Individu dan kelas
|
LANGKAH 2
( 15 minit )
|
Teks pantun
Ciri-ciri pantun empat kerat
-
Terdiri daripada empat baris(2 baris pembayang
dan 2 baris maksud)
-
Mempunyai jeda
-
Rima akhir a,b,a,b atau a,a,a,a
-
Mempunyai antara 8 hingga 12 sukukata
setiap baris
-
|
1.
Guru menyoal dan menerang ciri-ciri pantun empat
kerat
2.
Guru mencatat ciri-ciri pantun di papan putih
|
1.
Murid menyatakan ciri-ciri pantun empat kerat
2, Murid menyebut semula ciri-ciri pantun yang disenaaraikan
sebagai pengukuhan
|
Bahan :
Kertas majong dan papan putih
|
LANGKAH 3
( 15 minit )
|
Latihan / Aktiviti berdua
|
1.
Secara berdua, guru menyuruh murid meyusun
baris pantun yang diberi menjadi rangkap pantun yang betu l.
2.
Mengarahkan murid ke depan untuk membaca pantun
mereka
|
3.
Berdasarkan ciri-ciri pantun yang dibincangkan
murid secara berdua menyusun baris-baris pantun dengan betul
2.
Murid membaca pantun yang disusun di hadapan
kelas
3.
Murid menjawab
soalan dengan menyusun baris-baris menjadi rangkap pantun.
|
1.
Kad pantun (aktiviti berdua)
|
LANGKAH 4
( 10 minit )
|
Latihan Pengukuhan :
|
1.
Murid diberi kertas edaran agar menyusun baris
menepati ciri-ciri pantun
|
1. Murid menyiapkan latihan yang diberi dengan
menyusun semula baris-baris menjadi rangkap pantun yang lengkap.
|
Kertas edaran (tugasan individu)
|
PENUTUP
( 5 minit )
|
Rumusan
|
1.
Guru menyoal murid dengan beberapa soalan yang
berkaitan pengajaran hari itu
2.
Guru memberi latihan pengukuhan di rumah supaya
mencipta serangkap pantun budi.
|
1.
Murid menjawab soalan yang dikemukakan
2.
Murid bersedia dengan tugasan baru.
|
Rujuk buku teks Bahasa Melayu
|
Refleksi : Sepanjang aktiviti pengajaran
dan pembelajaran, kesemua 36 orang murid menunjukkan rasa seronok,
memahami dan menjawab soalan dengan baik. Hasilnya kesemua murid dapat
membina rangkap pantun dengan betul susunannya .
Dalam aktiviti pemahaman pula, kaedah yang
disarankan oleh Mohd. Johari iaah
Aktiviti mime .Mime ialah amalan menggunakan
lakonan, pergerakan tubuh atau anggota
badan bagi menjelaskan sesuatu tanpa pertuturan.
Misalnya sebelum puisi diperkenalkan
kepada pelajar guru akan melakonkan tanpa
menggunakan bahasa, insiden-insiden yang
terdapat dalam puisi tersebut sebagai set
pembelajaran.Bagi melaksanakan aktiviti berkenaan guru boleh membentuk pelajar
kepada dua kumpulan iaitu kumpulan A dan Kumpulan B. Kedua-dua kumpulan ini akan
bersedia menjawab pantun masingmasing. Misalnya “pantun pahlawan” dengan gaya
yang penuh keberanian.
Contohnya:
Pantun Kepahlawanan
Kumpulan A
Apa guna kepuk diladang
Kalau tidak berisi padi
Apa guna berambut panjang
Kalau tidak berani mati
Kumpulan B
Jika terjumpa ular tedung
Carilah buluh kayu pemukul
Berani buat beranilah tangggung
Tangan menjinjing bahu memikul.
Kumpulan A
Pudak bukan sebarang pudak
Pudak tumbuh di tepi lombong
Jalak bukan sebarang jalak
Jalak biasa menang bersabung
Kumpulan
B
Hang jebat hang kasturi
Budak-budak Raja Melaka
Jika hendak jangan dicuri
Mari kita bertentang mata
Kumpulan A
Kalau mengail dilubuk dangkal
Dapat ikan penuh seraga
Kalau kail panjang sejengkal
Jangan lautan hendak diduga
Kumpulan B
Sampan kotak mengapa dikayuh
Hendak belayar ke tanah seberang
Patah kepak bertongkat paruh
Pantang menyerah di tengah
gelanggang
Tiada ulasan:
Catat Ulasan