pengenalan
Apakah yang dimaksudkan dengan
kreativiti? Dapatkah manusia mengembangkan kreativiti? Pelbagai kajian telah
dilakukan mengenai konsep ini dan banyak juga jawapan yang diperolehi,
bergantung kepada latar belakang profesonal penelitinya. Kreativiti
melibatkan daya berfikir,dan kemahiran berfikir.Justeru itu kreativiti sebenarnya
boleh dibentuk dan dilatih.Ramai pengkaji mengklafikasikan kemahiran berfikir
secara kreatif sebagai kemahiran menggunakan otak kanan. Pengertian
kreativiti berasal daripada perkataan Latin iaitu “creare” yang membawa maksud
“membuat”. Manakala daripada perkataan Greek pula “creare” bermaksud
“memenuhi’. Kamus Dewan, (2002) mentakrifkan kreativiti sebagai satu kemampuan
(kebolehan), mencipta daya kreatif, kereatifan manakala kreatif pula sebagai
mempunyai kebolehan mencipta, menghasilkan dan mengembangkan sesuatu idea baru
dan asli. Ellis Paul Torrance atau lebih dikenali sebagai Paul Torrance merupakan
penyelidik dan ahli akademik yang tersohor dalam bidang kreativiti. Karya-karya
penyelidikannya dalam mendalami bdang ini telah berjaya mengembangkan bidang
kreativiti dan beliau telah diiktiraf dengan gelaran “Bapa Kreativiti’.
Terdapat beberapa pendapat daripada tokoh Seni Visual tentang kreativiti.Antara
yang dapat saya senarai di bawah ini ialah :
a) Lowenfeld(1975) percaya bahawa
setiap kanak-kanak dilahirkan kreatif.
Penyataan ini disokong dengan
sifat semulajadi kanak-kanak yang gemar meneroka dan penuh dengan perasaan
ingin tahu.
b) June King McFee pula mentakrifkan
kreativiti sebagai keupayaan seseorang
mencipta sesuatu yang baru dan
pada masa yang sama mampu mengolah idea.
c) Carl Rogers mempunyai takrifan
yang unik tentang kreativiti.beliau percaya bahawa individu yang bebas dan
mempunyai rasa tanggungjawab akan cuba menyumbang kepada insan serta makhluk
lain di persekitarannya. Konsep kreativiti Rogers ini mempunyai persamaan
dengan konsep generativiti Erik Erikson.
Terdapat berbagai tahap
kreativiti. Kreativiti tahap tinggi boleh membentuk sesuatu yang baru dari yang
lama. Sebagai contoh pergerakan tangan yang lincah dalam silap mata, prinsip
menyembunyikan sesuatu, kaedah mengubah arah dan lain-lain lagi merupakan alat
untuk dimanipulasikan melalui kreativiti. Gabungan dari perkara ini merupakan
satu idea dan kita akan menjadi lebih kreatif dalam silap mata. Justeru itu,
kemahiran ini dapat diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran( p&p)
supaya menjadi lebih menarik. Perkara ini bukanlah mudah untuk dilakukan.
Kreativiti dalam tahap ini sebenarnya datang dari pemerolehan pengetahuan
melalui susunan, urutan asas untuk membentuk sesuatu yang baru. Sesiapa yang
membentuk kemahiran ini mempunyai taakulan yang kreatif. Kesimpulan
daripada saya kreativiti adalah kebolehan dan kemampuan seseorang menghasilkan
sesuatu yang kreatif, baru dan asli dan juga
kreatif dan kreativiti sebagai penghasilan sesuatu yang tidak ada
sebelumnya.
KEPENTINGAN KREATIVITI PADA
KANAK-KANAK
Pengalaman dalam melakaukan
sebarang aktiviti seni secara berkesan
membolehkan kanak-kanak meluahkan keinginan dan keperluan mereka.Pada
kelazimannya mereka dapat membina pengalaman baru hasil daripada beberapa
penerokaan dalam kehidupan seharian dan akan berasa seronok apabila dapat
mencipta sesuatu yang baru.Untuk meluahkan rasa hati, mereka akan mencipta
sesuatu dengan menggunakan kaedah dan cara tersendiri dalam pelbagai
bentuk.Cara yang unik ini mencerminkan kreativiti kanak-kanak.Kanak-kanak yang
kreatif berupaya untuk menyesuaikan dirinya dalam pelbagai keadaan dan situasi
selain mempunyai keyakinan diri dan bersifat optimis.(fleksibel).Mereka juga
amat peka dan sensetif terhadap keadaaan sekeliling termasuk gaya hidup,
keperluan,persekitaran dan turut sensitif menggunakan deria.Seseorang yang
dikategorikan sebagai kreatif sering kali mengutarakan idea dan gagasan yang
asli. Kanak-kanak ini dapat mencetus idea bukanlah hasil cedokan daripada
mana-mana sumber. Idea kanak-kanak ini unik dan menarik.Kanak-kanak ini
biasanya menghasilkan hasil kerja dan karya mengikut cetusan rasa.Hasil karya
yang mereka hasilkan sering kali berbeza daripada yang biasa.
Selain daripada itu ,pentingnya
kreativiti kepada kanak-kanakkerana mereka lebih peka dan sering berfikir
secara logik dan rasional.Mereka tahu membezakan yang baik dan buruk.Mereka
juga sangat menghormati masa.Sikap terbuka di dalam menerima pandangan dan
pendapat orang lain terutamana daripada
ibubapa, guru, rakan mengenai hasil karya dan kerja mereka. Proses
pengajaran dan pembelajaran juga menjadi lebih menarikKesimpulanya golongan
kreatif ini juga mempunyai daya pemikiran yang tidak terkongkong pada satu-satu perkara sahaja. Golongan ini pandai
dan bijak merancang agar perkara yang dirancang selamat dan berjalan lancar.
Pada kebiasaannya mereka ini sangat berhati-hati dan bijak membuat keputusan.Oleh
dengan itu kreativiti perlu ada pada kanak-kanak agar dapat membangunkan
Negara.Justeru,adalah penting bagi guru-guru Pendidikan Seni Visual untuk
mengetahui tahap dan corak pemikiran kreatif murid-murid supaya pengajaran yang
dirancang menjurus ke arah itu.
LIMA TAHAP PERKEMBANGAN PEMIKIRAN
KREATIF FISHER DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Namun apa yang pasti menurut de
Bono (1970), kreativiti itu memang berlaku tanpa disedari oleh manusia itu
sendiri. Lantaran itu, sehingga kini terdapat ribuan maksud berkenaan pemikiran
kreatif dan kesemuanya dapat disimpulkan sebagai berikut (Hassan, 1989) dan
(Nik Azis, 1994); “Terminologi kreatif berasal daripada perkataan Latin
‘creare’ yang bermaksud ‘membuat’ (to make). Manakala dalam bahasa Greek pula,
‘Krainein’ yang membawa makna ‘memenuhi’. Dalam bahasa Inggeris ‘create’ atau
‘cipta’ dalam bahasa Melayu.”
Proses kreativiti boleh
melibatkan :
Ø Perasaan dalaman
kanak-kanak,imaginasi dan kreativiti
Ø Pengalaman kanak-kanak melalui
interaksi dan tindakan yang dimbil.
Ø Kebolehan kanak-kanak meluahkan
perasaannya secara lahiriah.
Berdasarkan konsep kreativiti
secara umum, dapat disimpulkan konsep pemikiran kreatif berkisar kepada entiti
berikut:
1. Melakukan sesuatu dengan cara yang unik.
2. Seseorang itu dapat keluar daripada pola yang sama
atau the patternof
sameness.
3. Berfikir di luar kotak atau thinking outside of the
box
4. Melihat sesuatu daripada perspektif baru
5. Menggabungkan idea yang sedia ada kepada pembentukan
idea baru.
6. Membuka minda dengan idea-idea baru.
7. Mencabar andaian
8. Mencipta sesuatu yang baru
9. Menghubungkan idea yang tidak berkaitan.
10. Menerbitkan idea besar kepada idea-idea kecil
11. Berfikir secara fleksibel.
12. Penghasilan idea, penyelesaian, konsep dan produk
yang asli (novel)
13. Membuat sintesis, imaginasi dan visualisasi.
TAHAP PERKEMBANGAN KREATIVITI
5 Tahap Perkembangan Kreativiti Fisher
(a) Peringkat Rangsangan
Guru perlu merangsang minda pelajar dengan pelbagai soalan kritikal.Pemikiran
kreatif dirangsang dengan apa, mengapa, siapa, bagaimana dan sebagainya. Guru
perlu merangsang minda pelajar dengan pelbagai soalan kritikal. Guru perlu
membantu murid untuk berinteraksi secara aktif dan menjelaskan perasaaan ingin
tahu murid terhadap sesuatu isu.
(b) Peringkat Penerokaan
Peringkat rangsangan telah berjaya merangsang murid untuk berusaha
menjawab persoalan yang dikemukakan oleh guru atau permasalahan yang timbul. Latihan
dan pendedahan seperti kajian, latihan menyelesaikan masalah dan juga
eksperimentasi boleh membantu.Pada peringkat ini, kanak-kanak berfikiran
kreatif amat gemar untuk mencari jawapan dan jalan penyelesaian melalui
pelbagai cara,gaya,dan teknik.Peringkat penerokaan memerlukan seseorang itu
untuk mempunyai pemikiran ke hadapan.
(c) Peringkat Perancangan
Peringkat ini menggalakkan pemikiran kreatif untuk merancang dan
memetakan semua aktiviti dan merekodkan segala kemungkinan.
Aktiviti pada peringkat ini
akan dilakukan melalui 3 cara iaitu:
Perancangan secara verbal iaitu
perancangan melalui perbincangan,
pemerhatian,
interaksi dan sebagainya.
Perancangan secara visual
dilakukan melalui visual, graf, imej lukisan dan sebagainya.
(d) Peringkat Aktiviti
Pemikiran kreatif bermula dengan set idea. Justeru melahirkan
pemikiran kreatif melalui tindakan setelah merencana segala aktiviti. Pada
peringkat ini segala perancangan dibantu melalui persoalanpersoalan seperti
‘’Bagaimana harus kita mengambil tindakan ke atas cadangan tersebut?’’
(e) Kajian Semula
Peringkat ini menilai
keberkesanan tindakan yang telah diambil bagi proses penambahbaikan selain
melihat pencapaian objektif kerja. Pada peringkat ini, pemikiran kreatif akan
memberikan cadangan bernas bagi menggalakkan perkara tidak diingini daripada
terjadi semula. Murid-murid digesa untuk memberikan pendapat dan komen terhadap
apa yang telah dilalui sebagai satu bentuk refleksi diri.
Berdasarkan kepada lima tahap perkembangan pemikiran kreatif Fisher
(1943) Saya akan huraikan dan kaitkan dengan pengajaran dan pembelajaran
(p&p) dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual yang telah saya ajar
kepada pelajar Tahun 5.Aktiviti menggambar iaitu menghasilkan gambar pokok
menggunakan pelbagai teknik iaitu gunting tampal (kolaj) .Ringkasan lesson plan
adalah seperti di bawah:
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tajuk : Tanya Sama Pokok
Bidang : Menggambar
Kelas :Tahun 5 Bestari
Masa :8.45-9.45 pagi.
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI P&P
|
Sei Induksi
|
Nyanyian lagu:
|
-Nyanyi lagu : Tanya Sama Pokok : CD
-Menari dan membuat gaya pokok
( permainan)
Tahap
Rangsangan
|
Langkah 1
|
Kenalpasti pokok
(Kawasan sekolah)
|
-Murid melihat pokok dari segi
warna,tektur,jalinan,saiz, bentuk dan lain-lain
Tahap Penerokaan
|
Langkah 2
|
Kenalpasti bahan-bahan dan alatan melukis
/tampalan.
|
-Kenalpasti bahan dan
alat termasuk warna yang diperlukan dalam menghasilkan gambar pokok dan
teknik tampalan.
Tahap Perancangan
|
Langkah 3
|
Lakaran sebatang pokok dan
tampalan.(kolaj)
|
-Murid melakar sebatang pokok
dan mula menampal bahan-bahan cebisan –kolaj
Tahap Aktiviti
|
Langkah 4
|
Rumusan /kesimpulan
|
-Guru dan murid membuat rumusan
atau refleksi p&p pada hari itu.
-Guru member hadiah kepada
murid yang menghasilkan karya yang terbaik.
Kajian Semula
|
Pengetahuan tentang pertumbuhan
dan perkembangan kanak-kanak membawa banyak faedah kepada guru. Setiap sesi
pengajaran dan pembelajaran (P&P) akan mencapai objektif matlamatnya
seiring dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.Antara faedah utama yang dapat
membantu dan membentuk pengajaran dan pembelajaran (P&P) adalah menyediakan
isi pengajaran yang sejajar dengan keupayaan mental murid-murid. Kandungan isi
perlu dirancang terlebih dahulu dan dikaji keberkesanannya agar mencapai
matlamatnya.Guru juga perlulah menyediakan objektif yang sesuai arasnya
mengikut tahap individu murid dan menggunakan strategi pengajaran dan
pembelajaran (P&P) yang membantu kepada perkembangan jasmani, emosi,
rohani, intelek dan sosial.
2.1 PERINGKAT RANGSANGAN
Set induksi merupakan proses terawal
dalam memulakan proses pengajaran dan pembelajaran. Ini penting kerana set
induksi yang baik dapat menarik perhatian dan minat pelajar untuk belajar.Melalui
aktiviti seni daya estetika kanak-kanak dapat dipertingkatkan.Contohnya saya
menggunakan nyanyian dalam dalam set
induksi untuk memperkenalkan tajuk “pokok”
.Semasa kanak-kanak menyanyikan lagu, mereka akan bergerak mengikut irama
seperti pokok yang bergoyang ditiup angin.Pada kebiasaanya kanak-kanak akan
berasa seronok apabila guru menjalankan aktiviti menyanyi.Dalam aktiviti ini
lagu ‘Tanya sama pokok dalam versi lagu Yuna’Nyanyian lagu itu dapat merangsang
pembelajaran terhadap tajuk yang akan
dipelajari pada hari itu.Selain itu aktiviti nyanyian dapat menambahkan
keyakinan diri seperti menyanyi dengan yakin,mengikut tempo dan pic yang tepat
akan menjadi pelajar itu lebih kreatif dan bertanggungjawab.Murid-murid akan menari
dan membuat gaya pokok serta memerlukan aktiviti pergerakan .Ketika aktiviti
ini dilakaukan kanak-kanak akan mendapat lebih kefahaman tentang asas-asas
pergerakan seperti penggunaan ruang,masa,imbangan berat badan dan daya atau
aliran.
Secara ringkasnya,perkembangan
pelajar boleh dikategori kepada domain-domain berikut:
Ø Domain kognitif melibatkan
perkembangan pemikiran pelajar
Ø Domain efektif melibatkan
perkembangan sikap dan nilai pelajar.
Ø Domain psikomotor melibatkan
perkembangan kemahiran fizikal pelajar dan
Ø Domain sosial melibatkan
perkembangan kemahiran sosial pelajar.
Perkembangan pemikiran adalah
proses yang mengambil masa yang lama.Perkembangan pemikiran berlaku dengan
aktif sewaktu di alam persekolahan sejajar dengan pertubuhan dan perkembangan
fizikal kanak-kanak.Oleh itu domain kognitif menjadi focus utam dalam proses
pengajaran dan pembelajaran di sekolah.Taksonomi Bloom membahagikan domain
kognitif ini kepada 6 peringkat,yang bermula dari tahap yang mudah dicapai
kepada tahap yang sukar dicapai.Perkembangan domain kognitif pelajar melibatkan
cara berfikir,merasa dan bertindak.Penyusunan domain kognitif perlu mengikut
keupayaan pelajar dari mudah kepada yang susah.Perancangan kognitif disusun
mengikut keupayaan pelajar bagi membolehkan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran dapat dirancang dan dijalankan dengan lebih sistematik dan
berkesan.Peringkat yang rendah perlu dicapai terlebih dahulu,diikuti peringkat
selanjutnya yang lebih susah.Oleh yang demikian perancangan aktiviti membuat
pokok dengan teknik kolaj adalah mengikut Taksonomi Bloom.
PANDUAN PENULISAN ITEM MENGIKUT ARAS KOGNITIF BLOOM
( TAKSONOMI BLOOM )
Bloom membahagikan
kebolehan kognitif kepada 6 aras
PENGETAHUAN
|
Fakta/ Terminologi/
Kelaziman/Urutan/Pengkelasan/Kriteria/Metodologi/Prinsip dan Generalisasi/
Teori dan Struktur
|
KEFAHAMAN
|
Penterjemahan/ Intepretasi/ Ekstrapolisasi
|
APPLIKASI
|
Mengenalpasti Tugasan dalam Item/ mengingati semula prinsip/ Melakukan
penyelesaian masalah
|
ANANLISIS
|
Analisis elemen / Analisis perkaitan/ analisis Organisasi
|
SINTESIS
|
Penghasilan Set Komunikasi yang Unik/ Penghasilan cadangan suatu set
operasi/ Penghasilan Suatu set pertalian perkara perkara abstrak
|
PENILAIAN
|
Penilaian Berdasarkan eviden dalaman / luaran
|
CONTOH ARAS KESUKARAN ITEM BERDASARKAN KATA
TUGAS SOALAN
|
Berdasarkan kepada aras kesukaran item berdasarkan kata tugas soalan.Soalan-soalan
yang saya ajukan kepada murid bermula daripada aras rendah hingga mencapai aras
kritikal dan menguji minda kanak-kanak.Contoh soalan adalah seperti di bawah:
Contoh soalan
|
Aras Kesukaran
|
Konstruk
/
Kemahiran
|
1.Apakah kegunaan pokok kepada manusia?
2.Berapakah bahan yang diperlukan untuk membuat kolaj-pokok?
2.Siapakah yang pernah menanam pokok bunga di rumah?
3.Mengapakah manusia menanam pokok ?
4.Labelkan bahagian-bahagian yang terdapat pada sebatang pokok?
5.Senaraikan bahan –bahan untuk ditampal pada lukisan pokok/kolaj?
6.Namakan bahagian-bahagian pada sebatang pokok?
|
Aras rendah
|
Pengetahuan
Kefahaman
|
1.Lakarkan gambar sebatang pokok yang cantik?
2.Jelaskan kegunaan pokok pada alam sekitar?
3.Huraikan cara-cara menanam pokok?
4.Bincangkan kepentingan bahagian-bahagian pokok kelapa kepada
manusia?
5.Ramalkan apa yang terjadi sekiranya dunia tiada pokok?
|
Aras sederhana
|
Applikasi
Analisis
|
1.Rumuskan pelajaran pada hari ini?
2.Sarankan apa warna-warna yang sesuai untuk sebatang pokok?
3.Ulaskan kegunaan bahagian –bahagian pokok kelapa?
|
Aras Tinggi
|
Sintesis
Penilaian
|
2.2TAHAP PENEROKAAN
Langkah ke dua kanak-kanak belajar
bersama-sama mereka membina konsep kendiri dalam kumpulan rakan sebaya dan
masyarakat umum.Kebolehan kanak-kanak adalah selari dengan perkembangan diri
mereka.Untuk mencipta sesuatu yang baru, kanak-kanak akan meneroka dengan melihat
secara maujud pokok yang ada di persekitaran sekolah dari segi
jalinan,struktur,warna,fizikal dan saiz pokok itu. Mereka dapat
memegang,merasa,bahagian-bahagian pokok dan jga bermain-main dengan pokok
ciptaan Allah s.w.t.Pada langkah ke dua ini mereka akan meneroka dan mentafsir
mengikut kefahaman mreka sendiri.Pengajaran dan pembelajaran (P&P)
berkenaan hendaklah yang bermakna dan menyeronokkan. Ini dapat membantu
penglibatan setiap individu murid dalam aktiviti yang dirancang sama ada di
dalam bilik darjah mahupun di luar bilik darjah.
2.3TAHAP PERANCANGAN
Berdasarkan kepada perkembanagan
kreativiti Fisher Kreativiti dapat dicungkil melalui aktiviti-aktiviti yang
dijalankan. Aktiviti menghasilkan gambar pokok melalui penggunaan warna dapat
merangsang minda pelajar lebih kreatif. . Semasa menghasilkan karya catan
misalnya, pelajar diberi peluang mencuba pelbagai warna yang mereka fikir
sesuai. Mereka bebas menggabungkan warna pilihan untuk menghasilkan warna
baharu yang sesuai dengan karya. Memanipulasi merujuk kepada keadaan di mana
seseprang individu mampu bertindak melalui bahan atau keadaan sedia
ada.Maksudnya murid mampu menggunakan objek dan bahan yang terdapat
disekeliling untuk dijadikan hasilan seni.Dengan cara ini, pelajar bebas
meneroka, meluahkan perasaan dan kreativiti.
Menerusi teknik kolaj, pelajar boleh
merancang untuk menggunakan kertas warna
dan meneroka penggunaan bahan berwarna yang terdapat di sekitar mereka. Keratan
kertas majalah, cebisan kertas kotak, helaian daun kering, serpihan kulit kayu
, kekacang dan sebagainya boleh digunakan. Mereka akan menampal bahan-bahan
pilihan untuk membentuk objek imaginasi. Proses memindahkan idea, dari kotak
fikiran ke bentuk visual, di atas kertas merupakan satu proses artistik yang
penuh kreativiti. Proses ini menggabungkan beberapa jenis deria rangsangan dan
dapat merangsang minda pelajar agar menjadi lebih kreatif dan berkesan.Guru juga boleh memberi peluang pelajar mencuba, membuat eksprimen dan meneroka
penggunaan bahan untuk menghasilkan karya. Melalui Seni Dalam Pendidikan
pelajar dapat menggunakan bahan-bahan di sekitar mereka untuk membentuk,
membuat binaan dan sebagainya. Mereka tidak terikat dengan bahan yang
disediakan dalam bilik darjah. Pembelajaran mereka meliputi ruang yang lebih
luas dan mendorong mencapai tahap kepuasan belajar sebagaimana diingini.
An-Nashmy (1980) mencadangkan
supaya guru memilih kaedah yang boleh memberi kesan yang mendalam bukan sahaja
kepada kefahaman pelajar yang diajar, malah yang memberi kesan kepada jiwa dan
menyentuh perasaan pelajar. Dengan cara ini pelajar akan memberi tumpuan yang
lebih padu dan dapat mengingati pelajaran dengan lebih cepat dan bertahan lebih
lama. Untuk mencapai hasrat ini guru haruslah pandai memilih pendekatan yang
sesuai dan teknik yang menarik dan ditambah pula dengan Bahan Bantu Mengajar
(BBM) yang canggih dan menarik.Kaedah pengajaran yang baik ialah yang mempunyai
langkah-langkah dan strategi yang tersusun serta objektif yang tepat dan boleh
dicapai.
2.4TAHAP AKTIVITI
Guru tidak berperanan sebagai
pengkritik apatah lagi menghina pendapat murid. Setiap pendapat murid hendaklah
diterima dengan tangan dan hati yang terbuka. Murid diberi kebebasan mutlak
menentukan hasil. Di dalam pembinaan idea kreativiti ini hubungan murid dan guru
merupakan hubungan di alam permainan yang diselaputi oleh semangat cinta dan
kasih sayang.Kreativiti dapat dicungkil melalui aktiviti-aktiviti yang
dijalankan. Aktiviti melalui penggunaan warna dapat merangsang minda pelajar
lebih kreatif. . Semasa menghasilkan kolaj kita murid menggunakan kreativiti
masing-masing dan guru sebagai pembimbing sahaja.
Justeru itu, melakukan penyerapan
dan penggabungjalinan yang sejajar dengan pelbagai aspek perkembangan murid.
Ini dapat mengetahui di mana tahap pencapaian seseorang murid ataupun maklum
balas daripada mereka sama ada apa yang disampaikan atau diajar diterima dengan
baik ataupun tidak.
Dalam masa yang sama,
meningkatkan ingatan murid kerana pembelajaran adalah efektif dengan aras
perkembangan mental mereka. Guru akan memberi nasihat dan peringatan melalui
penekanan dalam menyedarkan diri murid betapa pentingnya pelajaran kepada diri
dan kehidupan mereka. Guru perlulah meluangkan masa dengan cara mengambil
sedikit waktu belajar, dengan mengisi slot seperti sesi perbincangan, soal
jawab, rumusan dan sebagainya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan